At købe bolig for første gang kan være en stor mundfuld. Videncentret Bolius vil gerne hjælpe førstegangskøberne endnu bedre, og det hentede de inspiration og nye input til fra studerende på IT-arkitektur.

Bolius.dk er en af Danmarks største hjemmesider, og de har ualmindeligt godt fat i danskere med ejerbolig, som finder generel inspiration og praktisk her – faktisk har Bolius.dk 15 millioner visninger om året.

Blandt andet fordi Bolius er ejet og finansieret af Realdania og derfor er 100 procent ikke-kommerciel - målet er at skabe livskvalitet for alle gennem det byggede miljø. Og det gør de ved at gøre viden om boligen tilgængelig og anvendelig – på et fundament af uvildig faglighed.

Der var mange spændende perspektiver og input, som vi ikke selv havde overvejet.

 

At købe bolig for første gang er både nervepirrende og ofte også en helt ny verden fuld af ubekendte og helt nye begreber. Men Bolius vil gerne gøre det nemmere at være førstegangskøber, og derfor bad de studerende på IT-arkitektur om deres bud på, hvordan Bolius kan gøre det tryggere at springe ud i det første boligkøb.

1516275322893”Der var mange spændende perspektiver og input, som vi ikke selv havde overvejet," siger Katrine Birkedal Frich Teamleder i Digitalafdelingen hos Bolius.

Køber også omgivelser

"Det gav friske øjne på et emne, hvor vi som ”eksperter” måske er lidt låst fast - fx har vi selv et stort fokus på økonomi og jura omkring et huskøb. De studerende havde flere bud på løsninger, der gjorde førstegangskøbere mere opmærksomme på nærområdets muligheder (eller begrænsninger). Ideen om at gøre førstegangskøbere mere bevidste om, at man ikke bare køber et hus, men at man jo flytter sit liv ind i en ny kontekst – det var et virkelig godt input.”

Det holistiske perspektiv kom blandt andet til udtryk i Gruppe 3’s løsning: de havde skabt et temasite, hvor førstegangskøbere i København med børn kan indtaste en adresse og se ikke bare hvilke institutioner, der ligger i nærheden, men også hvor der er grønne baggårde, så børnene har et sted at lege.

Gruppen illustrerede også tilvæksten af børnefamilier i København med grafer og data.

En anden gruppe havde fokus på boligkøbere med handikap, så deres løsning anskueliggjorde blandt andet, hvor der var indløbsmuligheder med ramper. Et anderledes take som også var helt nyt for Bolius.

Gruppe 8 havde fokus på den potentielle økonomiske gevinst, der kan være i at købe et hus med en dårlig energimærkning og opgradere til en bedre energimærkning. På deres undersite kan man indtaste beliggenheden af et hus, hvorefter det visualiseres, hvad det vil koste at opgradere fra energimærke D til A, og hvad det opgraderede hus derefter kan sælges for.

IT-arkitektur kommer hele vejen rundt

Og lige præcis visualiseringen og det holistiske perspektiv er noget af det, de studerende på IT-arkitektur er dygtige til. Det er ikke nok, at koden virker – på IT-arkitektur er der også stort fokus på slutbrugeren, på budskab og på design.

I eksemplet med Bolius finder de studerende først data, som er relevant for projektet, derefter laver de en analyse af data, som de så bruger til at understøtte deres budskab og mission, som de til slut visualiserer på en interaktiv hjemmeside.  

”Digitalt valgte de studerende lidt traditionelle løsninger med kortvisning, filtersøgning og den slags. En enkelt gruppe inddrog en chatbot i en sjov og lidt anderledes kontekst, som vi også fandt inspirerende. Alt i alt var det bare super motiverende og givende at inddrage de studerende,” siger Katrine Birkedal Frich, Teamleder i Digitalafdelingen hos Bolius.