Danmarks anden største tekstilvirksomhed er blevet inspireret til, hvordan de kan gøre brandet mere bæredygtigt og ikke mindst relevant for de 20-30-årige.

Inwear kan fejre 50 års jubilæum i år. Det er lidt af en bedrift I en flygtig modebranche. Og derfor desto vigtigere at blive ved at holde sig relevant – også for den yngre målgruppe.

De studerende på 1.semester på Designteknologuddannelsen fik til opgave at udvikle et nyt koncept til netop de 20-30-årige, der – via fokus på bæredygtighed – sikrer, at Inwear bevarer aktualiteten i fremtiden.

Og det lykkedes:

”Alle grupper havde en vinkel eller lille ide, som var lige til at bruge og som inspirerede mig - for eksempel hangtags, der fortalte en historie. Det fortalte mig meget om, hvad virker for dem, og i det hele taget var det, for mig, lige så meget en form for feltarbejde i forhold til målgruppen, fordi vi fik lov at komme helt tæt på deres holdninger og værdier – særligt i deres personlige præsentationer. Derfor var det også intenst, fordi ideerne var så mange, og der var kælet for detaljerne,” siger Mette Tvilling Johansen, Sourcing Manager i Inwear.

Vinderen blev Gruppe 3 med konceptet ’Less is more’, som tog udgangspunkt i et klassisk, enkelt og strømlinet udtryk – også på web - fordi der skal være mindre at tage stilling til i en travl hverdag. Det skal være overskueligt.

Skærmbillede 2019 01 03 kl. 13.16.10Det strømlinede og bæredygtige koncept var videreført helt til emballagen, som minimeres til én kasse i genbrugspap, genbrugspapir og klistermærke.

Gruppe 3 havde skabt simple ensfarvede styles med diskrete orange syninger, som henvender sig til den moderne miljøbevidste kvinde, som søger enkelthed og kvalitet i sin hverdag. Og gerne vil have en stilren garderobe, som er langtidsholdbar, men med et twist.

Det er første gang Inwear samarbejder med en uddannelsesinstitution, men formentlig ikke sidste. Samarbejdet med de studerende har nemlig været både udviklende og lærerigt, og Mette Tvilling Johansen fandt det lærerigt at høre om deres vinkler på særligt bæredygtighed:

”Jeg bed mærke i, at bæredygtighed absolut var et konkurrenceparameter, men at det er vigtigt, at prisen også følger med. Forstået på den måde, at pengene generelt er små i aldersgruppen 20-30 år, og det derfor vil give mening at præsentere bæredygtighed på alle prisniveauer og ikke kun i det øvre prisleje”.

De studerende på designteknologuddannelsen går på forskellige specialer, som hver især blev sat i spil i grupperne og i samarbejdet med Inwear.

Pattern Design udarbejdede færdige prototyper på en nederdel, som viste deres færdigheder indenfor materialelære, konstruktion, tilretning og syteknik.

Sustainable Fashion designede en overdel af jersey, som indgik i et outfit sammen med nederdelene fra Pattern Design. I processen blev der arbejdet med form, farve, materiale, bæredygtighed og designudvikling.

Fashion Management bragte deres færdigheder indenfor materialelære, generel kommerciel indkøbsviden, kollektionsopbygning, arbejdstegninger, virksomhedens nøgletal, budgettering og prisudregninger i spil.

Marketing & Communication Design udviklede markedsføringsmateriale herunder emballage, hangtags og POS-materiale til brug ved lancering af det nye bæredygtige koncept.

Vindergruppen består af

Frederikke Drachmann 

Fatme Fayad

Linn Johanna Ellstrom

Sarah Issa Lemche

Sofia Bernsen

Vickie Seiferheldt

2.pladsen gik til konceptet ’InVintage’, der bragte fortiden ind i fremtiden ved at kigge tilbage på de seneste 50 års styles og skabe nye styles inspireret af de gamle. Gruppen havde ligeledes fokus på at genanvende og style gammelt tøj med nyt og bruge genanvendelige materialer.