Slut med at stå og mangle bind og tamponer. Studerende fra E-design og Multimediedesign vil skabe en abonnementsordning med økologiske menstruationsartikler lige til døren – hos dig og hos en kvinde i et u-land.

Er der noget, man ikke vil løbe tør for, så er det bind og tamponer. Og for mange unge piger (70 procent) kan det også være pinligt at stå i supermarkedet og lægge menstruationsartikler op på båndet.

Nanna og Julie læser begge Multimediedesign på KEA. Under en snak blev de hurtigt enige om, at de var utrolig trætte af at være uforberedte til den tid på måneden.

De fik god feedback fra venner og familie, og Mathilde og Maria, der læser E-design på KEA, fik også interesse for ideen og sluttede sig til gruppen. De to M’er kunne bidrage med en masse nyt om storytelling samt konceptudvikling.

Efter en masse research opdagede gruppen nye udfordringer - ikke mindst de mange kemikalier som indgår i almindelige hygiejneprodukter, og at mange kvinder verden over slet ikke har adgang til bind og tamponer – i Indien er det 42 procent, der må klare sig uden, med alt hvad det indebærer.

Ideen udviklede sig til deres nuværende koncept med en abonnementsløsning på økologiske bind og tamponer, hvor man på samme tid hjælper kvinder andre steder i verden, der ikke har råd.

Pitchede i Silicon Valley

Sammen med et hold medstuderende var de på iværksætter-studietur til Silicon Valley for at besøge de største og mest interessante tech-virksomheder og pitche deres forretningsidéer til amerikanske iværksættere.

De studerende pitchede a la 'Løvens Hule' med slide-præsentationer og en konceptvideo. 
Dommerpanelet udpegede den bedste forretningsidé og pitch, og begge gange vandt Mathilde Brandborg, Nanna Poulsen, Maria Samsøe-Schmidt og Julie Otzen med .Wo (se deres koncept-video her

”San Francisco har givet os super meget viden om mulighederne for start-up programmer og gode kontakter. Næste trin bliver at kigge på mulige samarbejdspartnere, som kan hjælpe os i forhold til distribution i udlandet,” lyder det fra pigerne. 

De to tætpakkede uger i San Francisco bød på besøg hos blandt andre Indiegogo, Google og Zendesk samt Business Dragons, der udfordrede de studerendes start-ups.

De studerende fik boostet deres viden om iværksætteri, innovation og disruption, og du kan læse og se meget mere på Nanna Lauth Poulsen og Julie Martqvart Otzens blog.

Og her er en anden blog fra turen samt en videoblog

De studerende besøgte blandt andre:

Adobe
AirBnb
Unity
Zendesk
Cisco
Google
Netlify
O + A Design
Cobaltix
TechShop
Autodesk
Lyft
Clover
VM Ware 
Twenty Three
Indiegogo

+ en række workshop labs, innovation houses m.m. i Silicon Valley og San Francisco.Forløbet er et samarbejde mellem KEA Digital og KEA Design.