En gruppe studerende satte sig for at indføre affaldssortering på KEA. Og det er der faktisk penge i. Og et par finurlige problematikker.

Trods KEA’s mange bæredygtighedsinitiativer fandtes der faktisk ikke affaldssortering. Indtil en gruppe studerende på Design & Business – Entrepreneurship gjorde noget ved det.

De blev projektansat af KEA og har knoklet hele sommeren for at indføre systemet, hvor studerende og ansatte har mulighed for at sortere i fire forskellige kategorier: organisk, restaffald, pap og papir. Derudover kan man sortere metal og glas.

Kategorierne er ikke tilfældige – de er tilpasset de studerende på adressen.

Og én ting er, at klasselokalerne er blevet renere, men noget andet er, at der kan være mange penge at tjene på affaldet.

Når vi smider noget ud, skal vi betale for at få det hentet og forbrændt. Men sender vi det til genbrug, er der faktisk penge at hente for vognmændende og dermed også for den enkelte forbruger – og for KEA:

”Vi ar ude og indhente tilbud hos forskellige vognmænd. Og endte med Marius Petersen, fordi de gav den bedste pris. Vi har også et samarbejde med H&M, hvor vi afleverer brugte stof- og tøjrester,” forklarer Silja Vase, som sammen med Maria Bro, Tina Berg Jensen og Monique Holm Christensen står bag Hello Green, som deres nystartede virksomhed hedder.

Paradoksalt nok er en del af projektet gået ud på at fjerne skraldespande:

”Vi ved fra fx toge, at folk ikke ser skraldemuligheder, når de er lige foran næsen på én. Men hvis de ved, at der er en skraldespand på perronen, så tager de affaldet med ud. Og det samme her. Nu tager folk hyppigere deres skrald med ud og sorterer det,” siger Silja Vase. En del af nudging’en  går også ud på kort over, hvor der findes skraldespande og fodspor på gulvene.

Affaldsorteringen på KEA har ført andre miljøvenlige tiltag med sig, men også et par paradokser.

Kantinen har udskiftet Styofoam-koppen med en pap kop. Men fordi der har været kaffe og mælk og dermed fedtstoffer i koppen kan det være svært at genanvende pappen.

”Det logiske for brugeren er at smide papkoppen i pap, men det er ikke altid det logiske i affaldssortering. Derfor har vi udviklet mærkater, der skal skabe undren, og få brugeren til at undersøge mere om emnet.”            

Danmark gennemgår i øjeblikket et opgør med brug og smid væk-kulturen. Dette opgør er mundet ud i en megatrend, der fokuserer på cirkulær økonomi og genbrug. Tyskland genanvender 70% af deres affald, men i Danmark genanvender vi kun 30 %.