Det er svært at rykke holdninger, og endnu sværere at ændre folks vaner. Men studerende på MMD har skabt kampagner og videoer, der kan netop det, for dyrevelfærdsorganisationen Anima.

Nogle gange er sandheden ilde hørt, men de fleste mennesker ved faktisk ikke, hvordan mælken i kaffen eller laksen i ovnen bliver til.

Eksemplvis, at i Danmark bliver kalve fjernet fra deres mor, 12-14 timer efter de er født og placeret i kalvebure. Så vi kan få koens mælk.

Anima, en relativt lille NGO, har skabt gode kampagner, der gør opmærksom på, hvor usle liv de fleste dyr lever, for at vi kan få madvarer, tøj og sko. Men de har haft svært ved at fange de unge.

Det var derfor oplægget til de studerende: skab en kampagne og en video, der kan fange de unge.

Og det gjorde de godt:

”De studerende har imponeret hele organisationen og inspireret os til at tænke anderledes og kreativt og endnu mere med målgruppen for øje i vores kampagne-arbejde,” siger Marie Capion fra Anima.   

Et eksempel er kampagnen White Lies, der sætter fokus på de hvide løgne, vi bliver fortalt om mælk – for eksempel at det giver sundere knogler.

Ja, der er kalcium i rå mælk, men den optages kun i en vis grad af mennesker, og når mælken så pasteuriseres optager vi kun meget lidt calcium. Og da mælken er mere sur end basisk, skal kroppen neutralisere mælken. Det kan calcium gøre, calcium som kroppen paradoksalt nok tager fra vores knogler. Danmark har den højeste forekomst af knogleskørhed – måske fordi vi også er et af de lande i verden, der indtager flest mælkeprodukter.

Mere end 60 procent af befolkningen er desuden laktoseintolerant, så de fleste kan faktisk slet ikke tåle mælk. Derfor er det også en hvid løgn at kalde mælk sundt.

Skærmbillede 2019 05 27 kl. 11.27.57En anden gruppe har skabt en SoMe-challenge, hvor unge kan udfordre hinanden til ikke at drikke mælk i 14 dage. Undervejs fortæller #14daysforcows, hvilken indflydelse mælk har på menneskers kroppe og miljøet, samtidig med at man får opskrifter og gode alternativer til mælk.

At præsentere forbrugerne for fakta de færreste er bevidste om, er også princippet i Goldiggers kampagne Future for Fish, der sætter fokus på fiskeopdræt. I videoen præsenteres en flok unge mennesker for fakta,  såsom at opdrættet laks er grå - den lyserøde farve og fiskeduften tilsættes bagefter. Og rejer er ikke bare rejer, de indeholder ofte antibiotika, kemikalierester og dyrehår. Velbekomme.

”Det krævede meget lidt af os som organisation, og vi fik et kæmpe udbytte. De studerende fik stillet en meget bred opgave, der centrerede sig om at lave en kampagne om dyrevelfærd for unge i alderen 18-25 år, og opgaven blev løst på vidt forskellige og nytænkende måder, som vi aldrig selv var kommet på,” siger Marie Capion fra Anima.

”Der var dynamiske websites, smuk grafik, gennemtænkte kampagnekoncepter, oplysende og rørende videoer, busbannere, posters og sjov brug af sociale medier - alt sammen testet på virkelige unge i målgruppen, så alle produkterne var tilpasset for størst mulige effekt.”