Konkurrencen er benhård på Sportstøj. Danske Saysky gør det godt, men hvordan kan brandet blive ved med at holde sig relevant og lægge distance til konkurrenterne. Det gav studerende på Marketing & Communication Design deres bud på.

Få nu lavet en løbeklub.

Selvom gruppernes forslag til Saysky var meget forskellige, så foreslog de næsten alle et community med løb som omdrejningspunkt. Gruppe 4 havde lavet en markedsundersøgelse, som viste, at 78 procent af de adspurgte var interesseret i en løbeklub.

Men én ting er at oprette en klub og få medlemmer, noget helt andet er at holde fælleskabet i live, og det var især her, at grupperne imponerede underviserne og ikke mindst CEO Lars C. Pedersen med deres kreativitet.

Gruppe 6 præsenterede et koncept med både gratis og betalt medlemskab – sidstnævnte indeholdt en række ekstra fordele.

Konceptet indeholdt blandt andet et website med profil til at tracke sit løb, kort over ruter, chat og forum hvor man kan lede efter løbepartnere, eller slå op hvor og hvornår, man selv har tænkt sig at løbe. Og så havde de ikke mindst lavet en udførlig plan for SoMe-opslag med konkrete forslag til indhold for hele året. Lige til at bruge.

Derudover havde de også lavet en analyse af det tyske marked, som er et af de mest kritiske, men også mest loyale markeder, når først kunderne er bidt på.

Gruppe 7 foreslog at gå efter Hong Kong – et globalt og multikulturelt marked med stigende interesse for wellness, bæredygtighed og sundhed. Og ikke mindst et marked, der tippes til at stige voldsomt.

I Kina er antallet af deltagere i maratonløb steget med 17 procent og antallet af løb steg fra 1,102 i 2017 til 1,581 i 2018.

Det var tydeligt på præsentationerne, at de internationale studerende kan bidrage med insiderviden og en unik kulturforståelse i forhold til internationale markeder.

”Detaljerigdommen var i det hele taget fed,” fortæller underviser Helle Haurum.

Skærmbillede 2021 10 27 kl. 09.18.57”For eksempel havde en af grupperne lavet snørebånd med Saysky-stjerner på – Saysky laver ikke sko, så det var et sjovt - og i øvrigt billigt – bud på, hvordan man kan tage ejerskab over sko. Men der var også vandflasker, tøj og andet gear.”

Gruppe 2 påpegede, at Saysky med fordel kan tydeliggøre deres identitet, især når det kommer til bæredygtighed. Deres undersøgelse viste nemlig, at mærker ikke betyder noget for målgruppen – det vigtigste er kvalitet, bæredygtighed og holdbarhed. Heller ikke designet og prisen er så vigtigt.

Så gruppens forslag var at tydeliggøre Sayskys fokus på bæredygtighed og holdbarhed. Gruppen havde udviklet kampagnen ’We do give a f**k’ med et koncept for, hvordan kunderne kan aflevere deres gamle løbetøj, så det kan genbruges.  

Lars Pedersen gav udtryk for, at bæredygtighed er normen i dag, at ”forbrugerne ved godt, at vi producerer på ordentlig vis”. Men her modsagde de studerende ham. Deres feedback var, at når der ikke bliver kommunikeret om bæredygtighed, så antager forbrugerne, at det er fordi, I ikke gør noget.

”Og det er en evig knivsæg for alle – som virksomhed kan man ikke ignorere bæredygtighed, men man vil heller ikke fremstå som nogen, der greenwasher og prøver at score billige point,” siger Helle Haurum.