KEA indgår samarbejde med Nordic designers Aid, som tjener penge på kasseret designertøj og investerer dem i Sydafrika til gavn for unge kvinder der.

Hvert år brænder nordiske virksomheder inde med designertøj, som af forskellige årsager ikke bliver solgt. Det er kollektionsprøver, og tøj som er fejl- eller overproduceret.

Når det har været igennem det første lagersalg, har designerne få muligheder for at få solgt eller komme af med tøjet, fortæller Maria Liv Claudi Pedersen, grundlægger af Nordic Designers Aid:

”At donere tøjet til en lokal velgørenhedsorganisation, som videresælger tøjet i Danmark, er ikke en mulighed. Det kan være ødelæggende for designerne, hvis tidligere sæsoners kollektioner sælges billigt i genbrugsbutikker. Derfor ender tøjet ofte på en lagerhylde, hvor det samler støv, og i værste tilfælde ender designerne med at smide det væk, hvis de ikke kan finde andre muligheder. Tøjet går altså i sidste ende til spilde – hvilket er problematisk i forhold til en ellers vigtig målsætning om at etablere miljømæssigt bæredygtige virksomheder i Danmark og Norden.”

Nordic Designers Aid har derfor indgået et win-win-win samarbejde med de danske designere om at sælge deres overskudslagre af tøj i Cape Town, Sydafrika.

Men hvorfor ikke bare give tøjet væk?

”Vi har valgt at sælge tøjet, som er af god kvalitet, istedet for at give det direkte til Sydafrikas fattigste. Det er ikke designertøj, de har brug for, men penge omsat til målrettede udviklingsprojekter.

Alt overskuddet fra salget går til projekter, som styrker og støtter udsatte unge kvinder i Sydafrika.

Men der går en masse arbejde forud, før tøjet kan sælges i Sydafrika, og det er her KEA kommer ind i billedet.

Først skal tøjet sorteres, og der skal syes mærker i, hvis det er kollektionsprøver. Dernæst skrives hvert enkelt stykke tøj ind på en pakkeliste, tøjet pakkes i kasser og sættes derefter på et skib med kurs mod Cape Town. Nordic Designers Aid COneutraliserer al transport af tøjet fra afhentning i København til drop-off i Cape Town gennem køb af CO2 kvoter.

Organisationen drives af frivillige, og man kunne godt have valgt ’bare’ at udvide kredsen af frivillige, men i stedet valgte de at indgå samarbejde med KEA og de studerende her:

”Vi har reelt brug for at få hjælp med at gøre tøjet klar. Men vi har også et ønske om at sætte fokus på verdensmålene for bæredygtig udvikling, ansvarligt forbrug og produktion indenfor den danske mode- og tekstilbranche gennem undervisningsforløb og fortalervirksomhed i Danmark. Og så er det også spændende for os at høre de studerendes tanker og ideer, og forhåbentlig kan vi lære en masse af hinanden. Og fremme en miljømæssig bæredygtig og socialt ansvarlig tøjproduktion,” siger Maria Liv Claudi Pedersen.

Alt overskud går ubeskåret til ‘the Girl Game Changer’.

’The Girl Game Changer’ er Crafting Hopes kommende program, som Nordic Designers Aid samler penge ind til.

Verdensmålene for bæredygtig udvikling skaber rammen om programmet, som inspirerer unge piger til at finde og bruge deres egen stemme, identificere og løse problemer i deres lokalsamfund – og skabe visionær og positiv forandring med udgangspunkt i de 17 verdensmål.

Programmet fokuserer på piger, der studerer i 10. klasse og bor i fattige områder af Grabouw og Elgin Valley i Sydafrikas vestlige provins.

Målet med programmet er at støtte unge fra fattige og marginaliserede områder til at blive aktive medborgere, som tager initiativ til at løse de udfordringer og problemer, der præger deres lokalsamfund og dagligdag. Med udgangspunkt i de 17 verdensmål får de unge inspiration og værktøjer til at skabe positiv forandring gennem fredelig og kreativ aktivisme. Målet er at lære de unge at tage ansvar og planlægge og udføre et projekt fra start til slut. Værktøjer, som de kan bruge både på arbejdsmarkedet, et videregående studie eller hvis de vil opstarte en mikrovirksomhed i fremtiden.

Ved at skabe positiv forandring og deltage aktivt i deres lokalsamfund vil de unge ikke kun gøre en forskel for andre omkring dem, men også opbygge deres egen selvtillid og følelse af at høre til.

‘The Girl Game Changer’ er et tre-årigt program, og det vil først blive implementeret, når der er samlet nok midler ind til mindst ét års budget.