Som led i et brobygningsprojekt har HF-studerende fået lov at opleve, hvordan det er at læse på udvalgte uddannelser på KEA.

 

Der er fuld koncentration og næsten ingen snak. Alle stirrer intenst på robotarmen, som flytter en bil rundt på det, der mest af alt ligner en farvestrålende racerbane hentet på et børneværelse.

Bilerne køer meget langsommere end på enhver standard racerbane, men spændingen lyser alligevel ud af de studerende. De har nemlig selv programmeret robotten til at flytte den lille bil rundt, og det er ikke noget, man bare lige gør.

De studerende, som til daglig læser HF med fagpakken Natur og Teknologi, har tilbragt dagen sammen med 3.semesterstuderende fra Automationsteknologuddannelsen, hvor de har lært at programmere henholdsvis robotter og reguleringsstande. Og fået forklaret, hvorfor det er vigtigt at kunne matematik, hvis man gerne vil programmere.

”Det er sjældent, at man får lov til at lege med robotter og komme så tæt på – normalt ser man det kun på TV og i videoer, så det er rigtig interessant. Og det har været sjovt at opleve, at man også kan tage sådan en uddannelse,” siger Anna Nyrand.

Har det overrasket jer, hvordan robotteknologi er?

”Det er i hvert fald ret svært. Det er spændende, og det får en til at holde fokus - det er ikke sådan noget, hvor man hurtigt mister interessen. Som de studerende på uddannelsen også sagde, så er det ikke en slagger-uddannelse. Man kan måske nemt tro, at fordi det kun er to år, så er det også nemt, men der stilles mange krav,” siger Sofie Kofoed.

HF-studerende fra KBH Syd var datamatikere for en dag, mens andre studerende fik et indblik i den internationale bygningskonstruktør-uddannelse, hvor de blandt andet besøgte hold og deltog i undervisningen på henholdsvis 2. og 7.semester