Som det første erhvervsakademi i Danmark har KEA ansat fire docenter, der skal løfte udvikling og den nyeste viden ind i uddannelserne – læs hvordan her.

De studerende på KEA bliver i forvejen undervist af dygtige adjunkter og lektorer. Docenter er erhvervsakademiernes svar på professorer, som skal udvikle undervisningen yderligere og sørge for et endnu tættere bånd mellem nyeste viden, praksis, forskning og undervisning.

”Det gælder om ikke kun at undervise i det, vi ved, men hele tiden videreudvikle, hvad vi ved. Og ansættelsen af de fire docenter handler om at gøre nyeste viden mere tilgængelig for de studerende,” siger Thomas Rasmussen, Forskning- og innovationschef på KEA – Københavns Erhvervsakademi.

Og på KEA skal de studerende ikke bare vide – de skal kunne:

”Vi vil tage fuldt livtag med de brancher, vi er en del af. Docenternes fornemmeste opgave er at gøre KEA til branchernes foretrukne partner ved at skabe forsknings- og undervisningsprojekter med kolleger, studerende og eksterne samarbejdspartnere,” siger Thomas Rasmussen.AKMX

En af de fire nye docenter er Ann Katrine Miranda. Hun har en bachelor i pædagogik fra Københavns Universitet og en kandidat fra Aarhus Universitet, DPU i pædagogisk antropologi. Efter færdiggørelsen af sin kandidat flyttede hun til USA for at arbejde for University of Georgia i en evalueringsenhed, der søsatte en række digitaliseringsprojekter. Her fandt hun sin rette hylde - i skæringsfeltet mellem nye teknologier og læring.

Hun rejste hjem til Danmark, da hun fik et ph.d. stipendium, hvor målet var at udvikle et teknologiforståelsesbegreb til bløde faggrupper som for eksempel sygeplejesker.

Herefter fik hun job i Miljøstyrelsens forretningsudviklingsenhed, hvor hun innoverede på styrelsens måde at arbejde på. Hun var blandt andet hovedansvarlig for at evaluere et trailblazer AI projekt med henblik på at forstå denne teknologis evne til at løse dele af Miljøstyrelsens sagsbehandlingsopgaver. Derudover var hun involveret i et projekt, som afprøvede droner til natur- og miljøovervågning, samt projektleder på et projekt der anvendte robotsystemer (RPA) til at lette styrelsens administrative byrde.

Men hun er på ingen måde gadget-forgabt:

”Nogle gange køber man en teknologi, blot fordi den er ny, uden egentlig at vide hvad man skal bruge den til. Jeg vil hellere kigge på problemer og så prøve at finde en teknologi, der kan løse dem.”

Ann Katrine er drevet af en overordnet nysgerrighed for relationen mellem mennesker, steder og teknologier og ser frem til at bidrage til KEAs forsknings- og innovationsmiljø samt uddannelserne på KEA Digital.   

Henrik.okt.15Henrik Buhl er civilingeniør og skrev Ph.d. ved DTU om forankring af medarbejderinvolvering.

Han er især optaget af muligheder og udfordringer ved udvikling og implementering af ny teknologi. Henrik Buhl har været projektleder på flere forskningsprojekter og studieleder for en masteruddannelse i byggeledelse på DTU. Som iværksætter og konsulent i ProjectPilots ApS har han været med til at udvikle en innovativ IT-portal til understøttelse af forretningsprocesser, projekt- og porteføljestyring. Som ekstern lektor ved Aalborg Univer­­sitet har han arbejdet med integreret projektstyring, forandringsledelse og forretningsudvikling i byggeriets virksomheder.

På KEA ser Henrik Buhl frem til at blive en del af et nyt og sammenhængende forskningsmiljø på tværs af KEAs uddannelsesområder for hans vedkommende foranket på KEA Teknik. Han vil gerne være med til at bygge et forskningsmiljø op omkring Industri 4.0 og eksperimentere med en integreret tilgang til automatisering, produktionsteknologi, digitalisering og nye samarbejdsprocesser, der kan bidrage til udvikling af mere avancerede produktionsformer og bæredygtige produkter – i samarbejde med undervisere, studerende, industripartnere og interesseorganisationer.

”Industri 4.0 kan med fordel være eksperimentbaseret og inddrage emner som ressourceforbrug, miljøpåvirkninger, sociale funktioner og økonomi samt nye relationer og processer,” siger Henrik Buhl.

 

Petra Ahde Deal2Petra Ahde-Deal er uddannet guldsmed, har en kandidat fra Aalto Universitetet i Helsinki og blev allerede i 2007 interesseret i elektronik indlejret i smykker.

Som led i sin doktorafhandling studerede hun på Illinois Institute of Technology (også kaldet det nye Bauhaus) og hendes afhandling udmøntede sig i bogen ’Woman and Jewellery’, som netop er udsolgt i andet oplag.

Efter at have forsvaret sin doktorgrad blev hun ansat på KEA, hvor hun blandt andet har etableret et wearable lab og inspireret de studerende til at brænde for det traditionelle håndværk i kombination med det nyeste – og ikke kun elektronik, men også servicedesign, brand design og andre omkringliggende felter.

Hendes mål som docent på KEA Design er at tage forskningen på KEA til næste niveau - ikke mindst ved at få forskningen dokumenteret akademisk, så der kan bygges videre på tidligere forskning. Og så understreger hun vigtigheden af at forbinde forskning på tværs af KEA og ude i verden:

”Vi skal vide, hvad der foregår og være en del af den akademiske diskurs,” siger Petra Ahde-Deal.

Hun vil gerne øge den tværfaglige forskning og de tværfaglige projekter – med udgangspunkt i de studerende:

”Vores fokus bør altid være de studerende, vi begynder hos dem og rykker derfra videre til forskningsniveau, hvorefter vores resultater skal ledes tilbage til de studerende, så de kan nyde godt af dem. Og derfor er det også vigtigt med et wearable lab, fordi forskningen begynder med en praktisk og bogstaveligt talt håndgribelig forståelse.”

Petra Ahde-deals store interesse er stadig wearbles – men ikke kun i smykker, også andre og blødere materialer indenfor design som sådan. Og ikke mindst de felter, der støder op til.

”Den kreative branche kan være plaget af arbejdsløshed, derfor er det vigtigt, at vi her på KEA udstyrer de unge med den absolut bedste uddannelse, så de kan konkurrere, og får de jobs der er.”

James HartyJames Harty er uddannet som arkitekt med en 5-årig bachelor og en post graduate masters degree fra University College Dublin. Hans ph.d.-afhandling fra Robert Gordon University i Aberdeen med titlen "The Impact of Digitalisation on the Management Role of Architectural Technology" fokuserer på, at én ting er teknologi; men at det vigtigste er at finde og udvikle nøglen til, hvordan man kan forbedre samarbejdet i en så fragmenteret branche, som byggebranchen er. Her kan teknologien til gengæld virkelig gøre en forskel.

James Harty har en omfattende karriere med erfaring fra praksis i Irland, England og Danmark. Siden 2006 har han undervist på KEA, senest som lektor, hvor han har været den drivende kraft i skolens implementering af BIM. I 2016 var han medforfatter på bogen ’Getting to Grips with BIM’ (Routledge 2016) om netop samarbejdsmetoder og disruption fra nye teknologier. Han ser BIM som afgørende i forhold til at tackle klimaforandringer, bæredygtighed og performancebaseret design.

James Harty er fokuseret på fortsat at udvikle alt fra nye samarbejdsformer, BIM, Build 4.0 til skabeloner for best practices. Et af mange eksempler er Blockchain, en open-source platform, hvor aftaleparter indgår kontraktmæssige aftaler, som fjerner greenwashing. Sidechains belønner performance, hvor den part, der bygger, garanterer for bygningen efterfølgende – det vil sige, at optimeringer og besparelser deles af alle de involverede parter. Herved understøttes nye måder at bygge og samarbejde på, hvilket skaber bedre bygninger og forbedrer miljøet. Dette var hovedbudskabet i de forelæsninger, som James gav på den seneste iTWO-konference i Guangzhou, Kina.

Som docent på KEA Byg vil James Harty levere ph.d. supervision, fremme indgåelse af samarbejder med partnerinstitutioner samt understøtte udvalgte sponsorerede konkurrencer og priser for studerende.