Pinploy hjælper folk med 10 tommelfingre eller manglende tid med at få udført mindre opgaver af en lokal handy-(wo)man. Og til en god pris.

Ikke alle har en kæreste, onkel eller søster, som kan spartle en væg, samle et klædeskab eller installere en vask. Og hvis et etableret håndværkerfirma skal udføre handy-jobbet bliver det hurtigt uforholdsmæssigt dyrt.

Men hvordan finder man lige den der handyman - eller woman – som er perfekt til at løse den lille, men vigtige opgave? Det gør man på Pinploy, startet af tre KEA-studerende, som matcher privates behov for hjælp med de rette handy(wo)men og enmandsentreprenører:

home copy”De små lokale handymen og enmandsentreprenører kan have rigtig svært ved at finde arbejde nok, og det på trods af, at der aldrig har været større efterspørgsel på hjælp til små-opgaver. Det skyldes blandt andet, at folk i stigende grad bruger internettet til at finde praktisk hjælp omkring hjemmet, og så er det de store etablerede firmaer med masser af budget til hjemmesidebygning og digital markedsføring, der får al trafikken,” lyder der fra Saxo Merrild, Patrick Sahlgren og Krisztian Szabo, som alle har læst Computer Science og Web development på KEA.

Men de store koster. Den lokale handyman, rengøringshjælper og enmandsentreprenør har til gengæld ikke de samme udgifter og omkostninger som de store etablerede håndværkerfirmaer, og kan derfor udføre arbejdet betydelig billigere. Et eksempel fra Pinploy var en kunde, der havde brug for hjælp til at samle et større klædeskab. De etablerede håndværkerfirmaer skulle have 5.500 kr. for at løse opgaven, men kunden fik klaret jobbet af en handyman, som tog 2.500 kr., hvilket stadigvæk gav ham en timeløn på over 200 kr.

”Vi synes, det er rigtig ærgerligt, at der ikke er flere, der benytter sig af den meget kyndige hjælp, som man kan finde i sit lokalsamfund. Det er ofte folk, som kan gøre et mindst lige så godt stykke arbejde, levere en mere personlig service og til en billigere pris, men som man ellers aldrig ville finde frem til, fordi de simpelthen ikke er ordentligt repræsenteret. Det er i det hele taget en branche, som ikke har gennemgået en teknologisk revolution, som så mange andre brancher har. Man kan se hvordan Airbnb har gjort udlejning til allemands eje, og virksomheder som Fiver har givet magten tilbage til freelancere. Vi håber, vi kan gøre det samme for de lokale handymen og enmandsentreprenører.”

Fedt at starte virksomhed på KEA
Ideen til Pinploy kom som en handlekraftig konklusion på beslutningen om at starte en virksomhed - ikke som en åbenbaring: 

”Vi besluttede os for at starte virksomhed, men havde ingen midler, så ideen var baseret på, at det skulle være noget, vi selv ville bruge, dække et hul i markedet, være brugerbaseret og ikke til virksomheder. Det begyndte som en markedsplads for at få fikset cykler og endte som Pinploy,” siger Saxo Merrild, som har været meget begejstret for at starte virksomhed, imens han studerede på KEA:

”For det første er undervisningen så praktisk orienteret, at man nemt kan implementere mange af de ting, man lærer på studiet i sin start-up. For det andet har det været en genial måde at få sparing - både fra lærere og studerende inden for mange forskellige felter. Manglede vi hjælp med design, kunne vi finde en, der var god til det, manglede vi hjælp til udvikling eller kommunikation, så var der også linjer, som fokuserede på det, så det var en fantastisk måde at få et bredt netværk på. Derudover har jeg kunne bruge vores startup som case i flere forskellige projekter, hvilket har været meget givende både for mig og for mine medstuderende."

Patrick Sahlgren har haft meget den samme oplevelse som Saxo:

”Der er en fed energi på KEA i forhold til at starte noget nyt op, og man føler sig omgivet af folk, som støtter én i sine valg. Jeg kan anbefale alle, der læser at prøve at starte noget op ved siden af. Det er rigtig givende både fagligt og personligt at prøve kræfter med iværksætteri. Vi har også haft mulighed for at hjælpe andre studerende, hvilket har hjulpet både os og dem."

Som kunde lægger du en beskrivelse af opgaven og eventuelt nogle billeder op på Pinploy. Derefter parrer systemet din opgave med folk, der har den rette faglighed og erfaring. Du modtager et eller flere tilbud og kan chatte med handymanden eller enmandsentreprenøreren bag. Du vælger en pinployee, og når opgaven er færdig, lukker du opgaven og rater din pinployee.

Pinploy agerer altså digital repræsentant for de lokale handymen og enmandsentreprenører. Pinploy har indledt et samarbejde med Omocom, et svensk forsikringsfirma, som gør sig i markedsplads forsikringer, hvilket betyder, at opgaven er forsikret. 

Pinploy beskriver målgruppen som enlige kvinder mellem 25 og 55 år med hjemmeboende børn, i arbejde og m som har brug for hjælp til handyman-opgaver, rengøring, havearbejde og andre småopgaver. Så hvordan sikrer Pinploy sig mod klamme voyeurs, eller det der er værre?
”Pt. bruger vi manuel kontrol, men i fremtiden vil vi benytte den samme machine learning teknologi, som vi bruger til at matche opgaver og profiler nu, til at finde eventuelle bad actors. Og derudover har vi vores rating-system og anmeldelses-funktioner,” siger Saxo Merrild.