H&M har bedt 210 danske og internationale designteknologstuderende udtænke et helt nyt, fiktivt og bæredygtigt koncept til det svenske gigant-brand.

H&M er i forvejen verdens største aftager af økologisk bomuld, ligesom de helt har udfaset de farlige fluorstoffer, som desværre findes i snart alting nu om dage. For blot at nævne et par ting. Med andre ord er H&M en af de virksomheder, der gør en stor forskel i modebranchen – verdens mest forurenende industri.

Men de vil gerne gøre endnu mere og ikke mindst have deres forbrugere til at foretage flere bæredygtige valg.

H&M har derfor bedt de studerende på 1.semester på Designteknolog om at udvikle et nyt fiktivt koncept eller subbrand, der rammer én eller flere målgrupper, og som skal inspirere til mere bæredygtighed.

De har en målsætning om, at gøre "fashion sustainable and sutainability fashionable".

Mia Møgelgaard, sustainability manager i H&M lod det være op til de studerende frit at vælge, hvilket af H&M’s seks brands (ja, der er seks – Monki, Weekday, Cos, &Other Stories, Cheap Monday og H&M), de ville fokusere på.

Over de næste fire uger skal de studerende udtænke et koncept, der eksempelvis når ud til nye målgrupper, lancerer en anden type produkter, end dem man allerede sælger, eller udvikler eksisterende.

Men de skal også finde ud af, hvor det nye fiktive  sub brand skal sælges, hvordan det skal markedsføres etc.

Den bedste løsning fra hvert hold udvælges og præsenteres for H&M, som glæder sig: 

”Vi har samarbejdet med KEA i en årrække nu og vi sætter først og fremmest stor pris på, at vi kan bidrage til at skabe en tættere relation mellem studerende og erhvervslivet. Vi får nye, spændende vinkler på konkrete problemstillinger, som vi arbejder med i vores dagligdag, og vi ser frem til at blive inspirerede, når de studerende skal præsentere deres løsninger for os om et par uger,” siger Mia Møgelgaard, sustainability manager, H&M som kårer de bedste løsninger og uddeler en 1., 2. og 3. pris.

Efter kåringen den 8.december udstiller de studerende deres koncepter på KEA Guldbergsgade.