Studerende på Fashion Management har skabt et værktøj, der gør det nemmere for Coop at sikre bæredygtige leverancer til deres Friends børnetøj. Og så har de fået en masse ideer til mere bæredygtighed.

Til dem uden børn skal det siges, at Friends i dette tilfælde ikke handler om en tv-serie, men derimod børnetøj. Nærmere bestemt Coops børnetøjsmærke.

Coops børnetøj Friends står for at skulle omlægge deres produktion til mere grøn produktion, hvor bæredygtighed er tænkt ind i alle led. De bad de studerende på Fashion Management give deres bud på et værktøj, der kan kommunikere de nye ønsker og standarder til deres leverandører med en klar og tydelig manual. 

”Det har været en fornøjelse at samarbejde med de studerende. Vi har selvfølgelig selv tænkt en masse tanker, men de studerende er kommet med mange interessante vinkler. Bæredygtighed er ikke bare økologisk bomuld, det kan tænkes ind i mange forskellige dele af vores værdikæde. Så selv om det krævede en indsats fra vores side at være med i opgaven, gav det os nytænkning og læring,” siger Pia Rindholt, Technical designer hos Coop.

Skærmbillede 2020 10 02 kl. 09.51.50De studerende har blandt andet foreslået Coop at bruge bøjler lavet af genanvendelig biomasse såsom majs, pap og bambus. Labels som er trykt på tøjet i stedet for en stof-flap, bruge grøn transport, mere GOTS-certificeret tøj og mere unisex-tøj som kan minimere produktionen af tøj, men også har andre fordele:

”Unisex børnetøj indebærer mere neutrale farver, mønstre og modeller, som kan passe til begge køn. Det er en optimering af COOPs sociale ansvar, da der er mange forældre og børn, der vil blive påvirkede af de kønsnormer COOP sætter. Her kan COOP være med til at bidrage til de meget aktuelle forandringer i kønsstereotyperne og være med til at nedbryde den heteronormative arv til de nye generationer,” lyder det fra Anne Sophie Blæsbjerg Henriksen.

Hun har også foreslået mærkater lavet af sukkerrør, da det er bionedbrydeligt og kræver færre ressourcer at producere.

Og Coop har taget ideerne til sig:

”Især det med bøjlerne er vi på – vi har det skidt med, at vi sender så meget tøj ud med bøjler. Det og håndtering af plastik går vi videre med. Ligesom vi vil gøre mere i forhold til fortællingen om vores bæredygtige initiativer på tøj-siden – det havde vi ikke lige selv tænkt på,” siger Pia Rindholt, Technical designer hos Coop, som ellers på andre områder, ikke mindst dagligvarer, går forrest for at mindske kemi og skabe mere dyrevelfærd og bæredygtighed.

For Babette Astha Pedersen og Simone Simone Fjord-Frandsen har det været et lærerigt samarbejde:

”Vi har fået læring og viden om supplier manual, og hvilke bæredygtige tiltag man kan gøre i de forskellige led i værdikæden. Vi har også oplevet, hvor vigtigt det er med kommunikation, og hvor specifik man skal være mellem leverandør og virksomhed for at få det bedst mulige produkt. Det krævede en del af os og sætte os ind i virksomheden, men alt i alt spændende forløb.”