Autobranchen er i rivende udvikling og står overfor massive udfordringer - nu og frem til 2020. Dem har et hold KEA-studerende fundet løsninger på.

Hvorfor ligner bilforhandlere altid store kolde drivhuse placeret i uinspirerende industrikvarterer?

Og hvorfor kommer den bil, du er interesseret i, ikke hjem til dig, så du kan prøvekøre den, når det passer ind i din kalender for derefter at købe den online?

Og er der overhovedet en fremtid for biler i disse øko-tider?

Ja, det mener rådgivningsvirksomheden McKinsey og investor-guruen Warren Buffet. Og han plejer at have ret.

”Det er svært at forudse, præcis hvornår vi får fx førerløse biler, og det er måske også mindre vigtigt, så længe man kan tilpasse sig udviklingen, som foregår i rivende fart og blandt andet skal tilgodese vidt forskellige segmenter og individer – fra det helt traditionelle til det moderne,” siger Julie Bloch Jensen og Fardjam H.J. Ghavidel.

Derfor har de udviklet en omnichannel konceptbutik- og platform, hvor kunden både kan købe nye og brugte biler, leje biler og delebiler – med og uden benzin.

”Bilbranchen har været et meget stillestående marked, men i takt med at teknologien er kommet ind i bilen, er det blevet mere dynamisk. Derfor har vi også kigget på, hvordan man kan sælge biler på samme måde, som man sælger smartphones, og her er du nødt til at kunne tilbyde salg i kombination med oplevelser og service – fysisk såvel som digitalt,” siger Julie Bloch Jensen og Fardjam H.J. Ghavidel.

Og de studerendes løsningsforslag vakte både begejstring og beundring hos Autobranchens administrerende direktør, Jens Brendstrup.

”De har visket tavlen fuldstændig ren. De har ikke de begrænsninger, vi andre har, og det har fået nogle ting frem, som vi ikke har set før. Der er to eller tre hovedspor, vi gerne vil køre videre med,” siger Jens Brendstrup, som i dén grad mener, at det har været dét værd at konsultere de studerende på Ideation.

”De studerendes arbejde er af meget høj kvalitet, og de har på fremragende vis fanget kundernes behov.”

Flere forslag var centreret omkring delebiler. For eksempel at tilbyde beboere i boligforeninger i Københavns omegn et fordelagtigt delebilstilbud igennem lokale bilforhandlere. Og at udbyde et delebilskoncept med ét abonnement til erhvervsdrivende og ét til private. På den måde står bilerne sjældent ubrugt hen - erhvervskunder bruger bilerne i dagstimerne, private om eftermiddagen og aftenen. Samt et delebils-/udlejningsabonnement inspireret af rejsekortet, der ved en højere indbetaling og et automatisk optankningssystem kan sikre lave dagsudlejningspriser og profit for forhandleren.

For som administrerende direktør Jens Brendstrup sagde: ”Deleøkonomi er jo en del af fremtiden.”

I alt præsenterede seks grupper deres forslag til, hvordan Autobranchen kan følge med udviklingen og opfylde kundernes behov i fremtiden.

Det har hele tiden været planen, at de studerendes præsentationer og løsningsforslag siden skal præsenteres for bestyrelsen i AutoBranchen Danmark, og det bedste projekt kåres med en præmie. Men ifølge chefkonsulent Hans Bruun, vil de gerne sprede ideerne bredere ud:

”Jeg vil gerne skabe debat med de studerendes forslag – ikke bare i bestyrelsen, men i hele branchen, så inspirationen kan spredes. Især fordi nogle af forslagene kan implementeres i morgen, hvis det skulle være.”