Wearables rykker ind i arbejdslivet - Microsoft har for eksempel lanceret en wearable, der arbejder sammen med deres HoloLens målrettet alt fra læger til VVS’ere. Den første elektroniske skjorte er nu på markedet, og så var der stor interesse for KEA på den anerkendte Wearable Technologies Conference.

Blandt alle de nye wearables, der blev præsenteret på årets konference, var der især én ny tendens, som Petra Ahde-Deal, docent og udvikler af Wearable Lab på KEA, bed mærke i: et ryk fra primært sport og livsstil og ind i arbejdslivet.

”Indtil nu har wearables i høj grad handlet om mig, min puls, hvor mange skridt jeg tager i løbet af en dag osv. Men i år var der mange wearables, der relaterede til vores arbejde, til professioner - ikke mindst indenfor sundhedssektoren,” siger Petra Ahde-Deal, som var inviteret til at give en talk af ingen ringere end CEO for konferencen, Christian Stammer, som sidste år besøgte KEA og blev meget imponeret.

Petra Ahde-Deal var på lige efter Microsoft, som netop præsenterede en occupational wearable, som forbinder deres HoloLens med skyen og giver mulighed for flere brugere. Microsoft viste et eksempel, hvor to elektrikere befandt sig to forskellige steder geografisk, men ved hjælp af den nye wearable og HoloLens kunne mesteren se, hvad lærlingen kiggede på og samtidig guide og for eksempel pege og tegne i lærlingens synsfelt og dermed vise, hvad han skulle gøre for at fikse nogle kabler. Et princip der kan udbredes til alt fra læger og sygeplejesker, til militær og bygningsarbejdere.

En anden tendens var graviditet og babyer – hvilket KEA-studerende i høj grad har været first movers på med fx NapOn og Firstbond. Til stor interesse fra udlandet.

Og stor interesse var der også efter Petra Ahde-Deals talk om ‘Wearables Becoming Part of the Everyday’.

”Der var flere virksomheder, der kom op til mig bagefter, fordi de gerne ville samarbejde - eksempelvis Lightricity der har udviklet en sensor-teknologi. I modsætning til de fleste andre, så handlede min præsentation ikke så meget om teknologi, men derimod om brugen og brugerne. Hvordan bliver teknologien brugt, og hvordan kan vi involvere brugerne, når vi designer. Når vi ved, hvad der sker efter produktet er købt, kan vi bruge den information til at skabe nye forretningsmodeller, så vi kan optimere produkterne og ikke mindst give dem en længere levetid,” siger Petra Ahde-Deal og refererer til, at de fleste wearables har en meget kort levetid på mellem tre og seks måneder, fordi folk mister interessen.

”Produkterne virker stadig upåklageligt, så måske skal vi kigge på, om wearables ikke er noget, vi køber, men derimod leaser eller lejer. Det vil betyde, at producenten kan tjene penge to gange på det samme produkt, og det er langt bedre for miljøet.”

Der har længe været snak om tekstiler og tøj med indvævet elektronik, men nu er det her rent faktisk. Virksomhederne ODLO og CLIM8 har lanceret deres intelligente tekstiler og fremviste blandt andet en bluse, som er et device i sig selv, og som reagerer på kroppens temperatur – hvis man sveder, køler den kroppen ned og vice versa, hvilket især er interessant indenfor sport. Mange har sikkert prøvet at komme til at svede på vej ned ad skiløjpen for så at fryse på vej op i liften.

”Der var også mange diskussioner om sikkerhed – hvor stor en del af din hjernes opmærksomhed kan og skal være optaget af dine præstationer, uden at du udgør en sikkerhedsrisiko?

”Der var en skiproducent, Elan, som har indlagt sensorer i deres ski, som registrerer din fart og løjpens beskaffenhed, og som bagefter kan fortælle dig, hvordan du kan optimere dit løb. Det affødte en diskussion om, hvorfor man ikke bare kunne få informationen, mens man løb, og om det ville være sikkert,” slutter  Petra Ahde-Deal.

Én ting er dog sikkert: wearables er værd at holde øje med. Ikke mindst på KEA.