Copenhagen Street Food på Papirøen er lukket. Men folkene bag er allerede i gang med at udvikle et nyt samlingsted kaldet ’Reffen’, som åbner på Refshaleøen sommeren 2018.

 

Initiativtagerne bag Copenhagen Street Food på papirøen er i fuld gang med at udvikle et nyt samlingspunkt i København – studerende har bidraget med ideer.

Julian Group, som står bag, bad studerende på Designteknolog-uddannelsen med speciale i Marketing & Communication Design om at give deres bud på, hvad Reffen skal indeholde, og hvordan man kan gøre det attraktivt at tage til Refshaleøen – også når vejret ikke står på høj sol og blå himmel.

Reffen bliver mad, håndværk og kultur og en række kreative værksteder, hvor man kan købe design.

Strategien er at skabe et levende, kreativt og inspirerende miljø. Erfaringen fra Papirøen viser, at det især i efterårs- og vintermånederne kræver en ekstra indsats at tiltrække gæster, modsat sommerhalvåret hvor gæsterne kommer af sig selv.

De studerende gik til opgaven fulde af inspiration – de havde nemlig lige været på studietur til henholdsvis Paris og Rom for at se nærmere på de mest kreative og bæredygtige tiltag der. Eksempelvis ’La REcyclerie’ i Paris, som ligger i en tidligere togstation og udover café, restaurant og bar også er urban gardening, events og en recycle workshop.

Gruppe 5 tog udgangspunkt i Julian Groups ønske om at ændre Københavnernes opfattelse af turen til Refshaleøen som lang og kedelig. De havde skabt overdækkede Reffen-cykeltaxaer, som på vej til Reffen tager dig på en ’skattejagt’ gennem byen, hvor man stopper ved forskellige oplevelsesrige ’poster’ undervejs for til sidst at ende på Reffen, nærmere bestemt The Artery, hvor man kan møde forskellige kunstnere og selv skabe kunst.

Gruppe 7’s vision var at skabe REFFEN Street Court, som er sport og spil og musik efter sydamerikansk inspiration. Det skal være gratis og målet er at skabe fællesskab og stemning på Reffen.

Gruppe 10 tog udgangspunkt i Julian Groups ønske om også at være et vintersted. Deres ide hedder Lys i mørket og vil skabe netop det – lys i mørket. Det hele skydes gang med en lysinstallationskonkurrence og markedsføring i form af flashmobs efter mørkets frembrud med lyseffekter. Igennem vinteren skal Reffen danne ramme om lys-workshops, bålhygge, filmaftener, koncerter og dj sets. Målet er udover lys også at skabe fællesskab.

”Det har været fedt at høre og se de studerendes tolkning af både vores identitet og problemstillinger. De har været meget engagerede og kreative med mange forskellige ideer - alt lige fra underholdende cykelruter, igloer, mad- og kunstworkshops, sportsaktiviteter og musikfestivaler. Flere af forslagene er noget, vi selv har tænkt på, men der har også været nogle helt nye idéer, som vi ikke selv har fået - så det at få nye øjne på vores projekt har været meget interessant. Det er vi meget taknemlige for,” siger Maja Tini Jensen, Head of PR & Stakeholder Relations.