Danmarks største dagligvareleverandør på nettet har fået hjælp til at gentænke brugernes muligheder i håb om at kapre flere kunder.

Nemlig.com sidder på 40 procent af online dagligevare-markedet, men selvom de omsætter for 1,3 milliarder, så udgør online-markedet stadig kun to procent af al dagligvarehandel i Danmark.

Så hvad skal der til for at kapre en større andel?

Nemlig.com har selv identificeret to områder, som kan være stoppere i forhold til nye kunder og mere handel: det er ikke muligt at handle ind som husstand og pt. skal man være hjemme for at modtage varer.

Nemlig.com bad de studerende på 6.semester på Digital konceptudvikling om komme med deres bud på, hvordan man gentænke brugernes muligheder på den digitale platform.

De to grupper, der scorede flest point hos Nemlig.com havde begge valgt at arbejde med muligheden for at handle som husstand kontra nu, hvor man kun kan handle som enkeltperson.

Team Designma havde med konceptet ’Madlabyrinten’ valgt at fokusere på børnene, og hvordan man kan inddrage dem i familiens indkøb, så der skabes en fælles oplevelse.

Madlabyrinten er et spil, hvor børn køber ind i et virtuelt indkøbscenter. Sammen med forældrene vælger barnet en opskrift. Herefter navigerer barnet rundt i det virtuelle indkøbscenters mange afdelinger og samler alle ingredienserne til den valgte ret. De dagligvarer, de finder og putter i kurven ender også i den rigtige indkøbskurv. Til slut tjekker forældre og barn ud og varerne bestilles hjem på vanlig vis.

Nemlig.com var begejstret for ikke bare ideen, men også at gruppen havde testet spillet på fire forskellige børn 5-års alderen. Testen viste, at børnene med det same forstod spillet, og det faktisk godt måtte gøres sværere. Til gengæld havde de svært ved at forstå, at varerne virkelig kom hjem til dem.

”Vi fik ros for, at vores ide var skalerbar, i tråd med Nemlig.coms brandidentitet og at vi havde god baggrundsdata,” siger Emilia Heramb-Gunnarson, som omvendt var glad for den grundige feedback alle grupper fik fra folkene hos Nemlig.com.

Alle fik karakterer indenfor henholdsvis forretningsforståelse, kreativitet og implementerbarhed.

”De underbyggede og argumenterede godt for deres valg af karakterer og gav gode begrundelser indenfor de tre områder.”

De studerende fik også et midtvejsmøde med kunden, hvilket gav mulighed for at forventningsafstemme.

”Det betyder, at man kan lægge noget ned og gå videre med andet, inden det er for sent,” siger Emilia Heramb-Gunnarson.

Team Shift havde skabt konceptet ’Superfamilie’, som gør det muligt at registrere sig som familie bestående af enkelt-profiler, og med mulighed for at krydse af i præferencer såsom ’vegetar’ og eventuelle allergier såsom ’mælk’.

En anden feature i Superfamilie-konceptet er humørbaserede madplaner, hvor der kan krydses af i fx ’Hurtig’, ’Grøn’, ’Hygge’ eller ’Lokal’. Samtidig kan der sorteres på pris, sværhedsgrad og tid.

Det er også muligt at oprette en indkøbsliste, den kan krydses med familiens basisliste – altså de ting, der allerede er i hjemmet som fx olie, mel og salt.

Visuelt foreslog gruppen, at præsentere produkterne mere enkelt og indbydende – uden emballage og i naturligt lys.

Det er anden gang i år, at Nemlig.com samarbejder med KEA-studerende. Denne gang var det helt præcist studerende på valgfagene Digital Commerce og Digital Design.