Nu kan du høre underviser på KEA Rasmus Rahbek Simonsen fortælle om, hvordan veganisme har fået mainstream-appel, og hvad det betyder for brands og virksomheder.

Veganisme har indtil nu været en livsstil placeret på kanten af den vestlige kultur, men er i stigende grad drevet ind i mainstream.

Og hvilken betydning det har fotæller Rasmus Rahbek Simonsen om på konferencen ’Food + Consumer trends 2019-2022’.

Veganismen, der blandt andet er båret af et øget fokus på bæredygtighed, dyrevelfærd, økologi og slow food er som madtrend med til at udfordre og udvide forestillingen om måltider og fællesskaber.

Over tid har trenden udviklet sig fra en lille niche til masserne og har skabt en meningsforandring i forhold til, hvad vegansk mad er, og hvem der spiser det. Rasmus Rahbek Simonsen har beskæftiget sig med veganisme i mange år, og bidrager på konferencen med sit bud på, hvor veganismen er på vej hen. Med mainstream-appel er det relevant at se på den merværdi, som veganisme har tilføjet forskellige brands og virksomheder, samt hvilke teknologiske innovationer der kan tænkes at give veganisme endnu mere skub i de kommende år, og hvilke arenaer det kan overføres til.

Udover at undervise på KEA har Rasmus Simonsen også været redaktør på bogen ’Critical Perspectives on Veganism’.

Den ser på, hvilken indflydelse veganisme har på forskellige kulturelle og samfundsmæssige områder. Og den beskæftiger sig med veganisme i forhold til køn, seksualitet, race, lovgivning og populærkultur. Og så spørger den, om normaliseringen af veganisme er godt eller skidt, og hvordan veganisme kan nytænkes og re-praktiseres i det 21. århundrede. 

Vi er for eksempel blevet gode klimaborgere og dropper kødet, men industrielle vegetar/veganerprodukter er ofte ret problematiske, fordi de mestendels består af kinesisk soya og/eller dårlig hvede. Så hvor godt er det egentlig for vores kroppe og miljøet?

’Food + Consumer trends 2019-2022’ kan opleves i København 26.september og Herning den 21. September. Billetter kan købes her