Trods milliarder af visninger søgte den verdenskendte virksomhed Trustpilot inspiration hos KEA-studerende, da de ville udvikle kundesiden. Og som KEA-dimittend og nu communications designer hos Trustpilot var det ekstra spændende for estiske Mai-Brit Võru at se de studerendes løsninger.

Trustpilot blev grundlagt i Aarhus i 2007 af Peter Mühlmann to, så hans mor kunne shoppe online uden at blive snydt.

Siden da er der mildest talt sket meget. Virksomheden har i dag over 700 ansatte på kontorer over hele verden. Der er lavet 57 millioner anmeldelser, som bliver set mere end tre milliarder gange om måneden.

Trustpilot henvender sig både til virksomheder og kunder, men kundesiden, som mest tæller folk på 45+, er underudviklet. De bad derfor studerende på Multimediedesign om at komme med deres bud på, hvordan Trustpilot kan blive værdifulde for en yngre målgruppe og skabe mere engagement og brugergenereret indhold ved at opbygge et fællesskab omkring sitet – som har mange brugere og anmeldelser, men ikke så meget interaktion og engagement. Så hvordan kan Trustpilot skabe en følelse af fællesskab og får flere (unge) mennesker til at starte deres shopping på Trustpilot?

Via deres markedsanalyser havde Gruppe 5 fundet ud af, at den yngre målgruppe er mere interesserede i produktanmeldelser end anmeldelser af virksomhederne, og at fem ud af syv bruger telefonen, hvis de skriver en anmeldelse.

For de unge er det afgørende, at det er nemt og tager et minimum af tid at anmelde Gruppe fem havde derfor designet en app, hvor det dels tager ganske kort tid at lave en anmeldelse, men hvor må også kan indtale sin vurdering.  

Gruppe 7’s koncept rækker ud over det tryghedsskabende og fungerer i tilgift som en form for personlig shopper, en app som guider dig til de webshops og steder, der matcher din smag, og som samtidig er sikre og trygge steder at handle.

Den idé Mai-Brit Võru var allermest begejstret for, var også en af de mest simple, nemlig at de første anmeldelser du ser, når du søger på en virksomhed er dem, som er skrevet af dine venner – altså folk du stoler på.

“Super simpelt, men meget interessant. De bedste ideer er nogle gange, de mest simple. Det er ikke altid nødvendigt at tænke ud af boksen – der er ofte gode ideer indeni boksen, de skal måske bare have en ansigtsløftning,” siger Mai-Brit Võru, som kommer fra Estland og fik job hos Trustpilot efter hun dimitterede fra KEA. Oplevelsen med at samarbejde med de studerendes og vurdere deres løsninger var ekstra interessant for hende, fordi hun selv har læst studied Digital Concept Development på KEA og kan huske, hvordan det var at præsentere for en virksomhed.

“Samarbejdet har været meget behageligt. Det overraskede mig, hvor velforberedte de studerende var. Det var dejligt at se, hvor seriøst de tog det. Jeg særligt mærke til de grupper, som tydeligvis havde haft et godt samarbejde og dem som gik et ekstra skridt. Hvis jeg skal give et råd til de studerende, så er det, at de endelig ikke må være bange for ’kedelige’ data – det underbygger casen og værdien af din ide.”

Hvordan bruger du din uddannelse i dit arbejde?

”Det vigtigste, jeg nyder godt af, er hele gruppearbejdet og præsentationerne for virksomheder – som minder meget om at præsentere sine ideer til sin leder eller nøgleinteressenter. Jeg arbejder i et stort firma med mange teammedlemmer, og det er meget nemmere for mig at holde styr på min tid i overensstemmelse med alles behov, og sørge for, at alle relevante interessenter bliver inkluderet.”