For Josephine Nielsen har ’Danmarks næste tøjdesigner’ været en vild følelsesmæssig rutsjebanetur. Kom med behind the scenes, når Josephine fortæller om oplevelsen, og de værdier der er så vigtige for hende som designer.

Spoiler alert: Indhold fra afsnit 1 af 'Danmarks næste tøjdesigner' afsløres i denne artikel.

Det hele begyndte med et skub fra en veninde. Nærmere bestemt Cecilie Bønnelycke, som også kom gennem nåleøjet til først audition og siden går videre som en af de otte udvalgte i dette års ’Danmarks næste tøjdesigner’. De er begge dimitteret fra Sustainable Fashion Tech på KEA.

"Det var lidt vildt, at vi begge kom til audition,” siger Josephine og referer til feltet på 300 designere, der kæmpede om de kun 20 audition-pladser.

”Og det var fantastisk at møde så mange andre designere, som deler den samme passion, selvom vores udtryk var vidt forskellige."

Ansøgningen blev sendt helt tilbage i januar sammen med en uldjakke dekoreret med blomster – helt i tråd med hendes romantiske designsprog, hvor Josephine Nielsen bruger deadstock og antikke materialer fundet i Paris og England.

Gik helt amok

Derefter var der casting og et telefoninterview. Og så blev der stille. Josphine ventede og håbede, ventede og håbede.

”Da opkaldet endelig kom, og de fortalte, at jeg var en af de 20, der gik videre til audition, gik jeg helt amok. Jeg dedikerede alle mine vågne timer til at designe og sy,” siger Josephine Nielsen, som indtil da havde arbejdet for et andet brand, så derfor var det reelt første gang, hun stod 100 procent som sig selv.

“Det var intenst både fysisk og mentalt. På den ene side var der så mange andre talentfulde designere, og jeg spekulerede på, hvorfor de dog skulle vælge lige mig. Men samtidig troede jeg inderligt på det, jeg skabte.”

En dag med store følelser

Det skulle vise sig, at rutsjebaneturen kun lige var begyndt.

"Audition var en meget intens dag. Da vi ankom, var der kameraer overalt, og først fik vi at vide, at vi skulle stille os over i et hjørne og vente, men pludselig siger de ‘Er du klar om fem minutter?’ Jeg blev taget på sengen, og var slet ikke mentalt forberedt. Det gik fra nul til tusind på et øjeblik med kameraer i ansigtet og følelserne udenpå tøjet.”

Da det blev hendes tur til at præsentere, steg presset.

“Jeg ville så gerne formidle mit engagement i at skabe styles i dead stock og antikke materialer, at komme tilbage til det gode håndværk, hvor det enkelte stykke tøj har kæmpe betydning og tage afstand fra masseproduktion. Jeg ville så gerne have dem til at forstå mit designsprog,” siger Josephine.

”Men jeg fik slet ikke sagt, hvad jeg ville. Jeg blev overvældet af følelser. Nogle gange kan jeg godt holde facaden, men det kunne jeg bare ikke der—det var helt råt og hudløst,” siger hun.

Afvisning og genoprejsning

Og den der wow-fornemmelse, hun havde drømt om fra dommerne… den var der bare ikke.

”Jeg tænkte Shit, hvorfor ser de ikke det, jeg ser? Da jeg får nej, er jeg helt uforstående – hvorfor? Søren siger, at det er fordi, de har et virkelig stærkt hold - men jeg er jo lige så stærk, tænkte jeg. Det gjorde mega ondt, så da jeg kom ud, brød jeg fuldstændig sammen.”

Josephine og hendes hold af modeller, veninder og kæreste går i gang med at pakke sammen og taxaen er bestilt, da der sker noget uventet. En fra produktionen kommer løbende og spørger, om hun lige kan vente.

Dommer Søren Le Schmidt er kommet i tvivl. ”Vi mangler det feminine og romantiske.”

Josephines nej bliver forvandlet til et ja, og hun er lykkelig.

Men dommerne har valgt 12 designere, og kun otte kan gå videre.

” Vi venter og venter og bliver til sidst kaldt ind foran dommerne. De siger navnene på dem der går videre ét efter ét, og mit bliver ikke råbt op. Det var som verdens største rutsjebane,” siger hun.

Fortsætter ufortrødent

Josephines deltagelse i ’Danmarks næste tøjdesigner’ endte ikke som håbet, men det er tydeligt, at hendes passion og engagement for håndværket er stærkere end nogensinde.

"Det er så vigtigt for mig," gentager hun. Det var hendes farmor, der lærte hende at male, sy og strikke, da Josephine var helt lille, og den værdi håndværk giver et stykke tøj har brændemærket hendes designfilosofi.

I dag er Josephine Nielsen butikschef i Barons, der specialiserer sig i klassiske kvalitets herreskjorter. Hun driver også sit eget lille brand L’atelier Joné, hvor hun skaber håndlavede brocher - selvfølgelig i deadstock og antikke materialer.

"Det handler om kvalitet - alt er håndlavet."

Her kan du læse et interview med dommer Susanne Guldager, som er tidligere underviser på KEA.