Underviser og ph.d. Per L. Halstrøm har fået optaget to artikler i det prestigefulde tidsskrift Design Issues, som er toppen indenfor designforskning. Artiklerne handler blandt andet om, hvorfor det giver god mening at angribe designprocessen, som var det en lejlighedstale.

Ja, du læste rigtigt – der står lejlighedstale. Altså taler af den slags, man holder til bryllupper og fødselsdage.

”Artiklen er et opgør med synet på design som værende primært problemløsende. Jeg argumenterer for, at design med fordel kan ses som værdi-hyldende - på samme måde som lejlighedstalen,” siger Per L. Halstrøm og giver et eksempel:

”Hvis jeg skulle forklare populariteten af Jelly Belly Bean Boozled–slik, hvor man køber tilfældige jelly beans, som bogstaveligt smager som vådservietter eller rådne æg, kan det være fordi, det ’roser’ køberne som modige. Altså en værdi.”

Artiklen giver flere eksempler udover Jelly Bean, som nok opfattes som mere klassisk design.

Den anden artikel er et opgør med de mange metodebøger indenfor design, som forsøger - nærmest på listeform - at sige, hvad designere skal gøre fremfor at fokusere på, at designeres særlige kompetence netop er evnen til at skabe en original designproces som fører til originale velbegrundede løsninger.

Og det er altså big stuff, at artiklerne publiceres i Design Issues:

”Det er toppen indenfor designforskning - de har et kæmpe publikum på design- og arkitektskoler verden over. Derfor er det fedt som ph.d.-studerende og for KEA som institution at udgive her,” siger Per L. Halstrøm, som afleverede sin ph.d.-afhandling 31. august i år.

Tre af afhandlingens artikler er nu blevet antaget til udgivelse i peer reviewed journals.

Den ene af artiklerne til Design Issues er netop udkommet, mens den næste artikel publiceres til januar.

Du kan se oversigten over Design Issues' kommende udgivelser her 

Den tredje artikel er allerede udkommet her 


Artiklerne kort fortalt: 

Den første af artiklerne til Design Issues ’Design as Value Celebration: Rethinking Design Argumentation’, handler om, hvordan retorisk teori til at skabe lejlighedstaler kan løse et problem for designere og designundervisere i forhold til, hvordan man bedst finder et relevant fokus i en designproces, og hvordan man argumenterer for det. 
Artiklen er et opgør med synet på design som værende primært problemløsende. Per Halstrøm argumenterer for, at design med fordel kan ses som værdi-hyldende - på samme måde som lejlighedstalen. Kort fortalt handler det om at fokusere på den følelse eller værdi, som man ønsker at opnå, når man designer noget.Artiklen ’Rhetorical tools for Discovery and Amplification of Design Arguments’ præsenterer retoriske teorier om at forstærke og bearbejde et argument. Den viser, at ældgamle tekster fra Aristoteles og Hermogenes kan hjælpe designere med at gå på opdagelse i en designproces og forsvare deres måde at arbejde på.
Artiklen er et opgør med de mange metodebøger indenfor design som forsøger - nærmest på listeform - at sige, hvad designere skal gøre. Fremfor at fokusere på, at designeres særlige kompetence netop er evnen til at skabe en original designproces, som fører til originale velbegrundede løsninger.