En ny rapport udarbejdet af Mandag Morgen og Region Syddanmark viser, at virksomheder, der har designere ansat og bruger design strategisk, tjener flere penge og har større eksport.

Når LEGO tjener mange penge på deres designere, så er det ikke (kun) fordi, de er gode til at finde på nye dippedutter i flotte farver.  Det er fordi, LEGO bruger deres designere til at udvikle nye forretningsmuligheder med udgangspunkt i metoder fra strategisk design og en veltilrettelagt innovationsproces.

Med andre ord: det er ikke kun design-virksomheder, der kan tjene flere penge på at have designere ansat.

”Undersøgelsen underbygger, at design også giver økonomisk værdi og design giver vækst og jobs – ikke mindst tværfagligt,” siger Mette Harrestrup programchef på Design på KEA.

”Vi vil gerne være med til at opklassificere designbegrebet, men til gengæld også udvide det, for design kan bruges på direktionsgange, i maskinhallen og på sygehuset,” siger Mette Harrestrup og refererer til, at design er meget andet og mere end mode og brugskunst. Det er også grafik, visuel kommunikation og strategisk design m.m. 

Og i relation til det seneste dimensioneringsudspil fra uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen er det også vigtigt at medtage det udvidede designbegreb:

”Vi vil gerne være med til at dimensionere her på KEA, men også gerne sige, at dem, der kommer ud herfra, kommer til at kunne noget i mange brancher,” siger Mette Harrestrup.

Strategisk design er grunden til, at danske virksomheder ikke nødvendigvis skal sænke prisniveauet og outsource til Polen for at konkurrere med amerikanerne eller kineserne. I stedet er det vejen til en langtidsholdbar konkurrenceevne, siger Poul Rind Christensen, professor på Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse på Syddansk Universitet til Mandag Morgen.

”Virksomheder kan vælge at konkurrere på pris. Så skal man banke omkostningerne i bund. Eller også kan man vælge at differentiere sig. Tænk på Apples iPhone, B&O eller LEGO. De har en tydelig differentieringsstrategi, hvor strategisk brug af design er en helt central metode. Det er et langtidsholdbart konkurrenceparameter,” siger Poul Rind Christensen.

Læs mere her