For 7. år i træk stiger ansøgningerne til KEA. Det er især de digitale og byggerelaterede uddannelser, der går frem. Uddannelser hvor der er stor efterspørgsel på arbejdskraft, og hvor der er mulighed for at skabe.

I dag udløb fristen til at søge ind på de videregående uddannelser. De unge har talt: de vil bygge og digitalisere. De vil være med til at skabe fremtiden – ikke bare forbruge den

Eksempelvis går Datamatiker 15 procent frem, Softwaredevelopment stiger med 35 procent og Økonomi & It går frem med 20 procent.

”Virksomhederne skriger på medarbejdere med specialistkompetencer, og derfor er det meget glædeligt, at der er sket en stigning i ansøgere særligt indenfor softwareudvikling og datamatiker,” siger Branchedirektør i DI Digital, Adam Lebech.

De unge er blevet meget bevidste om, hvor der er job. Og de ved, at fremtiden er digital, at der er it i alting nu om dage. Men når de vælger de digitale uddannelser, så er det også et udtryk for, at de gerne vil skabe fremtiden – i stedet for bare at være brugere og kunder:

”Frem for at reducere sig selv til passive brugere, hvor iPad’en er ’Generation swipes’ svar på forældrenes fjernbetjening og lunkne aftenunderholdningsshow, så bygger dem, der vælger et spor i denne retning, den fremtid vi lever i, og det vil kunne aflæses i deres løn. Vi har brug for folk med digital musikalitet og skarpe og krøllede hjerner. Tekniske specialister og dem der kombinerer it med fx sundhed eller finans,” siger Janus Sandsgaard, Fagchef for IT og Digitalisering i Dansk Erhverv.

En af dem der har søgt ind på KEA er 20-årge Asbjørn Lindholm Hansen, som med et snit på 12,5 kunne komme ind på alle uddannelser, men kun har søgt den internationale Multimediedesignuddannelse på Københavns Erhvervsakademi:

”Optagelseskravene var relativt høje på KEA, og det betyder formentlig også et forholdsvis højt niveau. Det, at uddannelsen er international, giver mulighed for at møde studerende fra hele verden og kunne kommunikere fagligt på engelsk hvilket er vigtigt i en globaliseret verden,” siger Asbjørn Lindholm Hansen.

Drømmestudiet er koblet til virkeligheden

Flere af de byggerelaterede uddannelser har store stigninger i 1.prioritetsansøgninger:

Kort og Landmålingstekniker stiger 64 procent, og Byggekoordinator stiger 53 procent.

”Det er dejligt at se, at en uddannelse som fx byggekoordinator giver mening for de unge, for den giver i hvert fald mening for erhvervslivet. Hele samfundet snakker på mange måder byggeri i øjeblikket. Teknologi og digitalisering har fået indpas i byggeriet, og det tiltrækker flere. Og så tror jeg, vi ser en ny generation af håndværkere, som har lyst til at uddanne og udvikle sig,” siger programchef på KEA Byg, Henriette Hall-Andersen.

En af dem er 22-årige Jesper Thomsen, som er uddannet tømrer og nu har søgt ind på bygningskonstruktøruddannelsen:

”Fra jeg gik ud af folkeskolen har det hele tiden været planen, at jeg ville læse mig hele vejen op til arkitekt - men på den rigtige måde. Og for mig vil det sige håndværker, bygningskonstruktør og så arkitekt. At samle så meget erfaring som muligt, fordi én ting er at tegne en streg på en computer, noget andet er, hvordan det rent faktisk fungerer i virkeligheden.”

Og det er sød musik i Dansk Byggeris ører:

”Digitalisering og nye arbejdsformer stiller krav til højere kompetencer i branchen. Derfor er det meget positivt, at så mange unge har lyst til at gå i gang med en videregående uddannelse inden for bygge og anlæg. Vi har brug for mange flere af dem i de kommende år, da de er med til at højne vidensniveauet i branchen,” siger Louise Pihl, underdirektør i Dansk Byggeri.

Siden KEAs etablering i 2009 er ansøgningstallet steget med 184 procent. Det er 7. år i streg med positiv vækst i antallet af ansøgninger.  

I 2009 havde KEA 19 fuldtidsuddannelser. I 2016 er det tal steget til 32 fuldtidsuddannelser. Alle uddannelser er udarbejdet i tæt dialog med erhvervslivet og brancheorganisationer, og stigningen viser et stort behov for videregående uddannelser rettet mod den private sektor, der kan sikre et højt kompetenceniveau på fremtidens arbejdsmarked.