Skuespillerindens hjerte banker for bæredygtighed, derfor har hun som Youth Fashion Summit-ambassadør bidraget med blandt andet scene- og kommunikationstræning forud for de studerendes præsentation af deres manifest.

For Connie Nielsen er ordentlig løn og arbejdsforhold mindst ligeså vigtigt som økologisk bomuld.

”De laveste på rangstien i modeproduktionen har ingen forhandlingsret. Ofte har de slet ikke noget valg. For mig er det ligeså vigtigt at vide, om du har betalt en ordentlig løn til dine ansatte, som at der sidder et økomærke i nakken. I virkeligheden handler det om anstændighed – det hele kan koges ned til anstændighed,” siger Connie Nielsen.

”For mig hænger miljø og retfærdigt intimt sammen. Og jeg ser de samme ting i moden, som jeg ser alle andre steder: der mangler kvinder i beslutningslagene, og det skaber systemer, som mangler menneskelighed, inklusion og fairness – kort sagt anstændighed. Det gode er, at som forbruger kan du stemme med dine penge. Jeg handler så absolut produkter, som er ansvarlige. Og det virker. Vores valg som forbrugere har enorm indflydelse.”

Connie Nielsen har tilbragt de seneste dage på KEA, hvor hun har arbejdet med og lyttet på studerende fra hele verden, som deltager i Youth Fashion Summit. I år var der særligt fokus på FN’s udviklingsmål nummer 3, som er at sikre et sundt liv og fremme trivsel for alle i alle aldre, og nummer 5, som er at opnå ligestilling mellem kønnene og styrke alle kvinder og piger.

”Jeg har oplevet nogle meget sofistikerede unge mennesker, som tænker sofistikeret og har selvtillid. De har så absolut noget vigtigt at bringe til en hvilken som helst diskussion af FN’s udviklingsmål,” siger Connie Nielsen.

yfs 2018 21

Hun oplever den globale sammensætning af studerende som umådelig interessant og ikke mindst givende i forhold til den virkelighed, der venter dem i modebranchen:

”De lærer at se forskellen på deres forventninger og forskellige regeringers muligheder for at løse problemerne. De studerende kommer også med meget forskellige grader af tillid til institutioner og meget forskellige forslag til løsninger. Og det er vigtigt, at de forstår den forskellighed, fordi det netop er en meget global business, de skal ud og arbejde i.”

HER KAN DU SE EN VIDEO MED CONNIE NIELSEN PÅ KEA 

Som noget nyt har de studerende også haft ’negotiation sessions’ med branchens ping’er undervejs i Youth Fashion Summit.

Christian Astner, studerer Sustainable Fashion på KEA og er en ud af syv mænd blandt 108 studerende. Og for ham har det været givende og meget konkret at komme ud og sidde overfor stake holders som blandt andre H&M og en stor kinesisk producent:

”Det gav indblik i hvordan de forskellige dele i værdikæden arbejder sammen, og hvor meget de er nødt til at arbejde sammen for at kunne fungere,” siger Christian Astner, som godt kunne ønske sig endnu mere ’konfrontation’ i modebranchen.

”Der er mange interesser på spil, og mange der skubber ansvaret ned eller væk – brands der siger, at det er leverandørernes skyld, og leverandører der skyder skylden på brandsene. Ofte kan man sagtens sidde og snakke og have en virkelig god debat, men når det skal implementeres bliver det skubbet væk,” siger Christian Astner, som ikke er i tvivl om, hvorfor det er sådan.

”Målet er profit, og det er den bane, man arbejder i - hvem kan lave det billigste produkt eventuelt tilsat lidt green washing. Min håb og min løsning er at alle led i værdikæden bliver holdt til ansvar for deres handlinger hvad end det er design, produktion eller management. Leddene skal kobles tættere sammen hinanden, og der skal skabes større transparens.”

Nina Olsson, studerer også Sustainable Fashion på KEA og hun oplever branchen som meget optaget af, hvordan man kan udfordre forbrugeren eller forme dem til at blive mere bæredygtigt bevidste.

”De vil gerne, men er afhængige af, at forbrugerne er med. Jeg tror, det er vigtigt bare at gøre det, komme i gang, istedet for bare at snakke. Det er ikke sikkert, det er perfekt eller lykkes 100 procent, men så er du i gang og ikke mindst i gang med lære.”

Se en film fra Youth Fashion Summit på KEA 

Youth Fashion Summit er et partnerskab mellem FN's Global Compact, KEA og Global Fashion Agenda. Det er et to-årigt program, der udfordrer de 100 mest talentfulde studerende i modebranchen til at skabe rammerne for, hvordan branchen kan nå to af FNs udviklingsmål: SDG 3, sikre et sundt liv og fremme trivsel for alle i alle aldre, og SDG 5, opnå ligestilling mellem kønnene og styrke alle kvinder og piger.