Ejendomsmæglerkæden ville vide, hvordan de kunne forbedre deres service og forretning med ny teknologi. Svaret fik de hos KEA ProjectLab i samarbejde med Dingeo.

Boligkøb er et af de vigtigste køb i livet – det er mange penge, og boligen er samtidig rammen om vores liv. Det skal være det helt rigtige.

REALmæglerne ønskede at give deres kunder de bedste muligheder for at vælge rigtigt og undgå overraskelser som for eksempel støjforurening, radonstråling og oversvømmelsesrisiko. Data, man skulle tro, at ejendomsmæglerne ikke var interesserede i, at potentielle købere skal kende, men REALmæglerne vil gerne være det pålidelige og ærlige valg på ejendomsmæglermarkedet. Derfor indgik de et samarbejde med KEA projectLAB og Dingeo, som har miljø- og geodata på alle adresser i Danmark.

Ønsket var at lave en såkaldt 'onestop-shop' for kunden, så man som køber kun behøver at gå ét sted hen for at få al relevant data. Du kan nemlig godt finde de forskellige data rundt omkring på nettet, men ikke samlet.

Et andet ønske var at kunne finde de helt perfekte boliger til potentielle købere og samtidig sørge for, at sælger har de bedste muligheder for at få solgt.

I dag kan man indtaste forskellige kriterier på hjemmesiden – en relativt statisk envejskommunikation. Men med en chatbot, som de studerende fik stillet til rådighed af Botxo og såkaldt Natural Language Understanding, hvilket gør chatbotten i stand til at håndtere ustruktureret indput i form af en online chat, kan man omdanne det til data, som mægleren kan bruge.

Et eksempel er, at hver gang en køber bliver præsenteret for et hus, bliver de spurgt om de kunne lide det viste hus. Siger køberen 'nej' spørger bot'en 'hvorfor?'. Svarene bruger bot'en til at tilpasse de næste visninger - langt ud over de gængse søgekriterier.

På den måde kan mægler og sælger bliver klogere på hvorfor en bolig ikke bliver solgt, og sælger har derfor mulighed for at lave tilpasninger eller ændringer or hurtigere at sælge sin bolig. 

Derudover gemmer bot'en svarene, så mægleren står tilbage med et meget mere nuanceret billede af købers ønsker og behov,

Projektet involverede Realmæglerne, Dingeo og botxo.co, men også KEA-studerende fra Canada, Skotland, Belgien og Spanien.