H&M satser på Home. Og i den forbindelse har studerende på Designteknolog-uddannelsen udviklet strategier for eksterne partnerskaber, butiksevents og hvordan H&M Home kan engagere kunderne i bæredygtighed.

H&M’s produkter til boligen har indtil for nylig været at finde i 13 danske shop-in-shops i eksisterende H&M-butikker. I efteråret 2018 åbnede den første Home-konceptbutik på Købmagergade i København, og efterfølgende er der åbnet endnu en Home-butik i Field’s.

Danmark er et af de lande, der bruger flest penge på interiør, og H&M Group har sat strategisk fokus på H&M Home. Iden forbindelse ville de gerne høre de studerendes bud på, hvordan de kan udvikle H&M Home-brandet.

De studerende har udarbejdet forslag til en strategi- og handlingsplan, og hvordan den kan implementeres i praksis.

Og der kom mange gode forslag om blandt andet design-samarbejde med Cecilie Rudolph (blandt andre), at gå væk fra det minimalistiske til mere hygge a la mormor og ikke mindst DIY-produkter, hvor kunderne selv kan skabe eller sætte deres præg på produkter. Her foreslog en af grupperne en konkurrence om at dekorere den flotteste vase, som siden sættes i produktion. Overskuddet går til Verdensnaturfonden WWF, og budskabet lyder ’Vi passer på den verden, som er vores allesammens hjem’.

H&M Group består udover H&M også af COS, &Otherstories, Monkie og Weekday. Og en af grupperne foreslog, at der blev skabt Home-kollektioner som matcher stilen og de forskellige udtryk hos de forskellige brands.  

Men den løsning H&M var mest begejstret for tog udgangspunkt i mindre forbrug. At slå på behov fremfor lyst - we don’t need you to buy what you want – we want you to buy what you need.

Gruppe 5 ville positionere H&M Home som top of mind, når det kommer til bæredygtigt interiør ved at opfordre forbrugerne til kun at købe det, de rent faktisk har behov for. Færre varer på hylderne i butikkerne skal understøtte det minimalistiske både i æstetik, men også i budskabet. Og som supplement havde gruppen designet en mulepose med teksten ’– for what you need’.

”Vi har været rigtig glade for vores samarbejde med KEA og de studerende, som har budt på masser af inspiration. Det var tydeligt at mærke de studerendes interesse for casen, og vi så en masse gennemarbejdede bud med flotte brand books, forslag til colabs og diverse events.

Vi syntes særlig godt om én gruppes løsningsforslag, der tog udgangspunkt i et kampagnebudskab, hvor kunderne kun skal købe det, de elsker og har brug for, når de shopper hos H&M HOME. Gruppens løsning var både visuelt flot og havde samtidig en stærk kobling til H&M groups store fokus på bæredygtighed,” siger Mia Møgelgaard, Sustainability Manager H&M Danmark.

Gruppe 5 består af: 

Robin Hvilsom 

Jacob Daniel Lewis, 

Philip Molker 

Gry Lindgren Franklen