Hvis du googler bæredygtige sneakers, så kommer Veja op. Men passer det? Studerende skar sko op og undersøgte påstanden i samarbejde med Material Design Lab.

En hvid sneaker kan se såre simpel ud, men ofte består sneakers af mange forskellige lag af materialer. Og Veja er ingen undtagelse. Det blev tydeligt for de studerende i Marketing Communication på KEA, da de helt bogstaveligt skar flere forskellige sko op fra det franske firma, der med stor succes slår sig op på bæredygtighed og sælger mere end 500.000 par sko om året i 45 lande.

Som man kan læse på nettet, så bryster Veja sig af en række meritter herunder fair trade og økologi, men de har ingen certificeringer eller andet til at underbygge det.

Mette Marko, projektleder i Material Design Lab på KEA har – som så mange andre - stillet dem en række spørgsmål angående deres påståede meritter, men de svarer ikke.

image00006”Veja gør det bedre, fordi de ikke bruger nyt petroliumsbaseret materiale, de bruger naturgummi dog tilsat kemikalier. Men de bruger en masse blandingsmaterialer – mindst 14 materialer fra gummi til skum, tekstil og læder. Hvis vi skal arbejde mere cirkulært, så skal man kunne skille produktet ad igen, og det er meget, meget svært – for ikke at sige umuligt – når der er brugt så mange forskellige materialer. De har heller ingen strategi for, hvad der skal ske med skoene, når de er færdige,” siger Mette Marko.

Det har Gruppe 1 til gengæld, der ligesom deres medstuderende havde fået til opgave til at studere Veja gennem kritiske briller samt udvikle en fremtidig kampagne ’Veja anno 2022’, der skal respondere på det stadigt stigende fokus på miljø og bæredygtighed.

Med kampagnen Last for ever – repair to show that you care har Gruppe 1 udviklet en strategi samt kampagne, der tilbyder kunderne, at de kan få repareret deres Veja-sneakers gratis hos forhandleren, når de går i stykker. På den måde får skoene længere liv, og der kan produceres færre sko. Og Veja kan (be)vise, at de mener det med bæredygtigheden alvorligt.

Søren Alling fra butikken Res Res, der importerer og forhandler Veja i Danmark, er begejstret for samarbejdet med de studerende – ikke mindst ideen om repair:

”Om den holder rent praktisk er jeg i tvivl om, men helt sikkert noget, som vi vil udvikle på.” 

Skærmbillede 2019 10 29 kl. 09.11.04Gruppe 4 har foreslået Veja at erstatte skoæskerne med en mulepose. Gruppen foretog en undersøgelse, som blandt andet viste, at 92 procent ikke fandt boksen nødvendig. En mulepose kræver mindre plads og betyder samtidig god eksponering for Veja, når kunderne efterfølgende bruger posen.

Derfor synes Søren Alling også ideen er rigtig god, men:

”Man skal løse opbevarings-problematikken i butikken, og ikke mindst sørge for at skoene ikke bliver skadet under transport. Det næste er, at man skal ind og regne på, hvor meget mere eller mindre resourcekrævende det er at producere en pose kontra en kasse i genbrugspapir. I min optik skal man kunne påvise en stor forbedring, før det giver mening.” 

Gruppe 4 undersøgte, hvordan dyre tasker, bliver transporteret, og fandt ud af, at de heller ikke bliver transporteret i kasser, men fyldes med papir og lægges i stofposer.

”Og det samme tænker vi at gøre med skoene. Muleposen har en klap inde i, som placeres mellem skoene, så de ikke kan ridse hinanden. Det giver os mulighed for at placere mange par i en stor kasse i stedet for at have en kasse til hvert par.”