Naturfarvning med juiceaffald, analoge såvel som digitale fælleskaber og tidsløst design var nogle af de ideer studerende på Designteknolog 1.semester præsenterede for H&M.

H&M arbejder allerede med en række mål om mere bæredygtighed. Samtidig er det en virksomhed, der gerne løbende vil udvikle deres brand og de mange forskellige produkter. Det gælder også produkter og områder, der endnu ikke findes på markedet.

Og med H&M som eksamenscase har de studerende på Designteknolog 1. semester fået mulighed for at prøve kræfter med netop denne type udviklingsarbejde. Nærmere bestemt fik de studerende til opgave at udarbejde et nyt, fiktivt koncept til en bæredygtig limited edition kollektion til H&M DIVIDED (14-17 år), herunder nederdele i vævede materialer og overdele i jersey til piger.

Udover konkrete styles skulle de studerende også give deres bud på en iscenesættelse af H&M’s eksisterende fysiske butikker samt popup-universer og kommunikation på diverse medier.

Gruppe 12 skabte en t-shirt i øko bomuld og nederdel i Tencel denim og ikke mindst konceptet DIVIDED Together, som har fokus på fællesskab med afsæt i empiri, der viser at netop fællesskab betyder meget for målgruppen. Målet er at personificere bæredygtighed og involvere de unge følelsesmæssigt - så de i fremtiden vil tænke over hvordan deres tøj produceres.

Fællesskab er også fundamentet for gruppe 21, nærmere bestemt det digitale fællesskab Make A Statement, hvor unge piger har mulighed for at vise deres holdning til bæredygtig.  

Gruppe 26 bringer med konceptet Natural Dye By Divided madspild ind i modeverdenen. Deres koncept går ud på at bruge frugt-og grøntsagsaffald fra juiceproduktion (fx Joe & The Juice) til at farve med. Et koncept der ligger godt i tråd med, hvordan H&M allerede udforsker nye bæredygtige materialer. Udover en kollektion med naturfarve er natural dye-events også en del af konceptet.

”De tre vindergrupper præsenterede tre vidt forskellige koncepter, men fælles for dem var, at de havde udviklet enkle og tydelige koncepter med stærke fortællinger om bæredygtighed. Deres prototyper var flotte og matchede det eksisterende H&M DIVIDED-koncept godt, samtidig med at de havde potentiale til at mobilisere målgruppen gennem eksempelvis customization og DIY,” siger Marie Serup, Sustainability Manager i H&M.