Studerende på Sustainable Fashion og Pattern Design har testet en teknologi, som kommer til at ændre modebranchen fundamentalt.

I århundreder har det været sådan, at man tegnede en skitse på et stykke papir, hvorefter man lavede en fysisk prøve i stof. En fin, men også langsom proces. Med 3D virtuel prototyping er det muligt at lave en 3D model af fx en kjole, som kan ses fra alle vinkler, inden den overhovedet bliver syet op. Det er endda muligt at se, hvordan fx silke fremfor fx hør falder med det specifikke design. Materialegengivelsen er på 60-70 procent nu, men i rivende udvikling.

3D virtuel prototyping har været muligt i andre brancher i mange år – fx indenfor arkitektur. Det er også en teknologi, som har været brugt i beklædningsbranchen i flere år, så den er ikke ny. Den har bare ikke været udbredt.  

Teknologien kan altså spare mange fysiske prototyper, hvilket er vigtigt i et bæredygtighedsperspektiv. Og en af grunde til at udvalgte studerende på Sustainable Fashion og Pattern Design har deltaget i en række workshops med det formål at teste, hvordan 3D prototyping bedst kan implementeres som en relevant teknologi på de to uddannelser. Og dermed implementeres i modebranchen i kraft af de studerende, når de er færdige og skal ud og arbejde.

3D prototyping er ikke bare godt for miljøet – der er også meget tid og mange penge at spare for producenterne. Så virksomhederne er meget interesserede, men der er bare ikke ret mange, der kan det.

”Det er ikke nødvendigvis svært, men det ændrer processen, og de skal arbejde på en helt anden måde, end de gør i dag, hvor design og konstruktion sidder i hver sin ende af bygningen. Når du arbejder digitalt med 3D prototyping laver du mønstert simultant med designet, så samarbejdet starter lang tidligere i processen og er mere ping pong,” siger Lotte Nerup Jørgsholm og Berit Konstante Nissen, som underviser på henholdsvis Sustainable Fashion og Pattern Design.

IMG 8628Teknologien er forholdsvis gammel og stammer fra spilleindustrien, men blev først rigtig implementeret i beklædningsbranchen i 2014, og en udvikling der først rigtig har taget fart indenfor de seneste to år, hvor det også er blevet meget nemmere at bruge.

Men hvorfor benytter alle virksomheder sig så ikke af 3D prototyping?

”Mange af programmerne er meget dyre, men der sker også en udvikling på prissiden. Og så er der det med at ændre vaner og arbejdskultur. Det tager ikke noget af den kreative designproces, men nogen vil gerne have det taktile med og sidde med materialet i hånden.”

Materialegengivelsen bliver kun bedre og bedre i takt med udviklingen og mange materialeproducenter er begyndt at lave digitale indholdsfortegnelser på deres stoffer, som så kan uploades i programmerne og dermed give en tro gengivelse af, hvordan materialet arter sig i et givent design.

3D teknologien muliggør også nye forretningsstrategier som production on demand og customization - typisk testes prototyper i str. 36, men ved hjælp af 3DVP kan du med færre omkostninger lave og teste styles i flere størrelser og dermed få en bedre pasform på alle størrelser.

Ligesom flere og flere virksomheder ikke længere syer styles op og tager billeder, men lægger renderinger op på hjemmesiden, som vises i 3D.

Lotte Nerup Jørgsholm og Berit Konstante Nissen har været på research i Hong Kong, hvor de har besøgt forskellige 3DVP-udbydere, skoler og virksomheder der allerede arbejder med det blandt andet Li & Fung, som er en af verdens største producenter af tøj og Alvanon som tilbyder 3D avatars.

De har også besøgt den svenske virksomhed Atacac, som er langt med inddragelsen af 3DVP – både i design, produktion og i deres markedsføring. De lægger også renderinger op på hjemmesiden, som bliver dyrere og dyrere jo tættere, du kommer med launchday. På den måde kan de minimere tøjspild.

Workshoppene, som gik på tværs af Designteknolog og PBA Design & Business, er en del af innovationsprojekt på KEA, finansieret af Fonden for Entreprenørskab og KEA. Deres rapport og anbefaling er færdig i løbet af sommeren, og valgfaget i 3D prototyping kan formentlig tilbydes som valgfag på KEA designuddannelser fra 2020.

Lotte Nerup Jørgsholm og Berit Konstante Nissen satser også på at lave en test-workshop med branchen til efteråret. Ligesom de ser på, om det vil være muligt og interessant at udbyde efteruddannelseskurser i 3D VP.