H.C. Andersen, kinesisk forår, chill & grill og nordisk mad er nogle af de koncepter, som KEA-studerende mener, vil kunne udvide sæsonen og øge besøgstallet i Tivoli.

Af Annette Haugaard

Den Flyvende Kuffert er pakket med sommergæster, og Plænen rocker hver fredag, men om vinteren er der tomt i Tivoli. Endnu.

For hvis forslagene fra en gruppe designteknolog-studerende på Københavns Erhvervs­akademi en dag bliver til virkelighed, vil hovedstadens gamle forlystelses­park i stedet få nyt liv i januar, februar og marts. Så vil der dufte af nordisk mad imellem forlystelserne, eller H.C. Andersen vil sprede eventyr­stemning i haven.

Og Tivolis kommunikationskonsulent Ellen Dahl vurderer, at idéerne er meget realistiske.

”Det er så nemt at falde i den grøft, hvor man spacer helt ud med vilde forslag eller forfalder til klicheer om ski-temaer i vinterferien. Det her ligger meget tæt på vores virkelighed, og det er et stort plus, der bekræfter mig i, at KEA er en seriøs samarbejdspartner,” siger hun.Eventyr som storytelling
De studerende med speciale i marketing og salg kendte ikke på forhånd hinandens bud på en ny måde at booste Tivolis omsætning, og alligevel var de overraskende enige om, hvad der skal til for at tiltrække flere gæster. Det handler om at bygge videre på kendte traditioner.

H.C. Andersens eventyr går derfor igen i to koncepter. Hans fødselsdag i foråret kunne være anledning til, at man åbnede Tivoli nogle uger tidligere, ligesom digteren kunne skabe fornyet opmærksomhed om sensommerens lavsæson i august og september. Man kunne lade H.C. Andersen komme til live og fortælle historier for de besøgende børnefamilier, Klods Hans og kejseren uden klæder kunne vandre rundt på havens stier, og restauranterne kunne sætte retter som ærter svøbt i madrasser og andebryst med svaneæg på menukortet. Og den 2. april kunne man ligefrem servere kagemand af fynske brun­svigere til gæsterne.

Den eventyrlige tænkning falder i god jord hos Ellen Dahl.

”Jeg kan godt se det for mig, og I kobler meget fint til, at H.C. Andersen historisk har en tilknytning til Tivoli. Det er god storytelling, og konceptet er umiddelbart muligt at realisere,” siger hun.

En duft af mad og sensommer
Det andet gennemgående tema i de studerendes koncept-forslag er mad.

Det kunne være, at Tivoli i vinterferien blev indhyllet i kinesisk forårsstemning med nattergalesang i højttalerne, tai chi på plænen, farverige drageoptog og lanterneshow ved søen, imens havens typiske fastfood blev erstattet med grøn te og sunde retter fra gadekøkkener. Det kunne også være, at man i samme uge havde madfestival, hvor kendte kokke konkurrerer og inspirerer, børn laver sydesalt og smager på eksotiske insekter. Eller man kunne bruge sensommeren til at tiltrække de mange nye studerende i København med chill-out musik på plænen og amerikansk-inspireret barbecue.”I tænker helt bestemt i samme retning som os, for vi har tidligere prøvet kræfter med både madfestival og grill-stemning. Vores erfaring er dog, at det er svært at få gæster nok, men I brander det måske lidt mere hårdt, end vi gjorde, og det giver da stof til eftertanke,” siger Ellen Dahl.

Hun vil derfor dele de studerendes markedsførings-ideer med sine kolleger i Tivoli og gemme dem i hukommelsen.

”Det er ikke sådan, at vi nu har fem grydeklare idéer til koncepter, men jeres idéer er meget gennemarbejdede, og jeg tror, at nogle af dem vil poppe op på et tidspunkt i det, vi laver.”